İnternet Fıkhı 3 (Nureddin Yıldız)

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
Çağımızın imkânlarından biri olan interneti kullanmayı Müslümanca nasıl becerebileceğimizin üzerinde mütalaalar yürütüyoruz. Fakat şunu daha önce vurguladığımız gibi yeniden altını çizmek suretiyle öne çıkaralım ki internete karşı kökten bir karşı çıkış tavrı edinecek hâlimiz yoktur. Bunu teşvik etmeye ihtiyaç da yoktur. Olursa ancak, internetin bir boyutuyla bağlantı kuramamak söz konusu olur. Bunun gibi durumların neler olabileceğini de zaten sıralıyoruz. İnternet bir ateştir; yemeğimizi onunla pişireceğimiz, onunla ısınacağımız doğru olduğu gibi onun bizi yakabileceği de doğrudur.
|internet fıkhı 3

Nureddin Yıldız


https://www.facebook.com/hayatrehberisohbetleri/
 

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
Müslüman, ibadetlerini yaparken bile can ve çevre güvenliği açısından dikkatli olmakla mükelleftir, “ben ibadet ediyorum, ne olursa olsun” diyemez. Mesela hacca giden bir müminin, yol güvenliği açısından karşısına kesin olarak bir sorun çıkacağı zaman haccı ertelemesi söz konusu olur. İslam’ın beş temel esasından biri olduğu hâlde.
Beş temel esastan bir diğeri olan orucun sıhhat açısından bir sıkıntı oluşturacağı zannedildiği ve bu zan da doktor tarafından tescil edildiğinde, oruçla ilgili başka bir kanaat kullanılarak oruç tutulmayabilir hatta tutmamasının evla olduğu durumlara da rastlanabilir.

|internet fıkhı 3


Nureddin Yıldız
 

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
Müslüman’ın, ibadetlerinde bile can ve çevre selametini düşünmesi gerekirken, bir ibadet olmayan internet imkânını kullanırken de can, çevre, iman ve ahlak güvenliği açısından değerlendirdikten sonra kullanması gerekir. Mesela aile açısından sorun oluşturacağı kesinleşirse, interneti kullanmak caiz olmaz bir durumdadır. Böyle bir ihtimal; ailenin devamına zarar getirecek, eşler arasında sorun oluşmasına yol açabilecek bir şekilde meydana gelebilir. Bu durumda internet feda edilir, eşlerin birbirini feda etmemesi için. Aynı şey internet kullanıcısının sağlığı açısından da geçerlidir.
|internet fıkhı 3


Nureddin Yıldız
 

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
Şimdiye kadar internet ve cep telefonu kullanımı konusunda sağlığa etkileri (kulak sağlığı, beyne etki etmesi) bakımından sürekli gündeme getiriliyorsa da bunlar internete cephe almak için yeterli değildir. Ancak nörologlar birleşip ortak kanaat kullanarak ve bunu başka bir amaçla (iktidarı yıpratmak gibi siyasî vb.) yapmaksızın mesela internet yayıcılarının bulunduğu ortamda üç yaşına kadarki çocukların belli bir hastalığa kalıcı biçimde yakalandıkları tespitinde bulunsalar bunun altında tıbbın imzası olsa, dinimiz interneti üç yaşına kadar olan çocukların yanında bulundurmayı yasaklar. Sağlıkla ilgili boyutu açısından bu örneği özellikle tekit etmemiz lazımdır ki Google’dan yapılmış aramalar üzerinden böyle bir hükme varılamaz.
|internet fıkhı 3


Nureddin Yıldız
 

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
İnsanların birbirlerine söyleyegeldikleri şeyler üzerinden de dinî hüküm çıkarılamaz.
Mesela sigara hakkındaki hüküm, herhangi bir şekilde dedikodu düzeyinde değildir. Sigara, Dünya Sağlık Örgütü’nden herhangi bir doktorun gayet rahat olarak belgeleyebileceği şekilde öldürücü, enazından zehirleyici niteliği bulunduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla sigara hakkında konuşurken tereddütlü ve müphem ifadelerle konuşmayız: Sigara öldürücüdür. Bu bilgiye tıbbın genel kanaati dolayısıyla sahibiz ve bunun için müçtehit olmaz gerekmez.
Aynı noktaları internete de uyarlayabiliriz. İnternet (wireless) veya cep telefonu bir ortamda kullanıldığı zaman oluşturduğu bir etki varsa ve bu etkiden bebekler bir şekilde tesir altında kalıp on yaşından sonra belli bir hastalığa yakalanıyorlarsa anneler ve babalar, Allah katında büyük bir veballe karşılaşmamak için bu kurala muhakkak uyacaklardır.

|internet fıkhı 3


Nureddin Yıldız

 

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
İnternet diğer yandan, bir fitne sebebine de dönüşebilir. Aile huzuruna bombalayıcı etki ediyor olabilir veya ülke huzuruna olumsuz hava yayabilir. Hangi ortamda ve kitle arasında olursa olsun böylesi bir fitne yayma misyonuna büründüğünde, internet bizim için yok olur. Nereye kadar? Fitneyle kesiştiği nokta boyunca. A ile B’nin kesişiminde fitne ortaya çıkıyorsa bu birleşim noktasında internet yok hükmündedir. Alkol ile soframızın buluşması gibi bir şey olur bu.
|internet fıkhı 3


Nureddin Yıldız
 

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
Tespit edilmesi gereken dördüncü husus, dinimizi yanlış anlatma ve dine ait meselelerde yanlış kanaat yayma gibi konular mevzubahis edildiğinde internetin ilgi alanımızdan çıkacağıdır.
|internet fıkhı 3


Nureddin Yıldız
 

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
Bütün dünyada Hristiyanlar ve Yahudiler için bile ***8208;nerede kaldı ki Müslümanlar için olmasın***8208; rezil, gayri insanî görülen konular bir tür şifrelemeyle kullanıma yasaklanıyor. Aileler bunları kendileri için tehdit görüyor, insanın fıtratına aykırı buluyorlar. Namus ve iffet kavramlarını kökten dinamitleyen durumlar olduğunu düşünüyorlar. Bu nokta, kâfirlerle ortak olduğumuz bir husustur. Ancak kâfirler mesela İsa aleyhisselam hakkında galiz bir ifade kullanmayı kanunen suç saymıyor olabilirler. Onlar için bu bir ‘ahlaksızlık’ sayılmıyor olabilir, nitekim öyledir, onların dininin mukaddesliği bir yerde yalnızca paradır.
|internet fıkhı 3


Nureddin Yıldız
 

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
Bizde çok daha geniş bir anlama ve alana oturan ‘mukaddes’ kelimesi, birilerinin internetten yaydığı ve imanımızın sözgelimi meleklere olan bölümüyle ya da kadere olan inancımızla ilgili bölümünde tahribat oluşturuyorsa tavrımızı muamelat, akide ve şeriat konularının hepsinde olduğu gibi burada da göstermek zorundayızdır.
|internet fıkhı 3


Nureddin Yıldız
 

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
Kadınlarımız şikâyette bulunurken eşlerinin porno içerikli bir sayfaya girdiklerini, eşin internetten böyle bir şeye erişimini tespit ettiklerini söylediklerinde ***8208; bu durumun haklı***8208;haksız değerlendirmesinden ayrı olarak***8208; aynı kadın, şayet bir yandan bu durumdan şikâyet ederken diğer yandan akidesini sarsacak ve Allah’ın şeriatını yok sayacak bir başka materyali eşi izlerken rahatsız olmuyorsa bu onun ‘mukaddeslik’ anlayışının sadece kuma görme tehlikesine karşı hareketlendiğini gösterir; eşinin imanının sarsılmasına karşı aynı sıkıntıyı hissetmiyor demektir.
|internet fıkhı 3


Nureddin Yıldız
 

Son mesajlar