O
Osman
Güzel Bilgiler
YETERLİLİK SINAVI KUR'AN-I KERİM BİLGİLERİ
1-İlk inen ayetler Alak suresinin ilk 5 ayetidir.
2-Medine de ilk nazil olan sure Bakara suresidir.
3-Medine de son inen sure Nasr suresidir.
4-Kuran-ı Kerimdeki surelerin genel kabulüyle , 86 tanesi Mekki 28 sure de Medeni.
5 Kuran-ı Kerimde 114 tane sure vardır.
6-Kuran-ı Kerimde 14 tane tilavet secdesi vardır:
Araf 206, Rad 15, Nahl 41, İsra 107, Meryem 58, Hacc18, Furkan 60, Neml 25, Secde 15, Sad 24, Fussilet37, Necm 62, İnşikak21. Alak 19
7-Tilavet secdesi ile biten sureler : Araf süresi -Necm süresi -Alak süresi
8-Nebilerin ismiyle isimlenen sureler : Yunus, Hud, Yusuf, İbrahim, Muhammed, Nuh sureleri
9-Ayet sayısına göre Mekki surelerin en büyüğü :Şuara suresi 227 ayet
10-Sure kelimesiyle başlayan sure Nur Süresi
11-Besmele iki defa zikredilen sure Neml Suresi
12-Besmele ile başlamayan sure Tevbe (Berae) suresi
13-İki nebinin ismi ile biten sure Alâ Suresi
14-Esma-ül Hüsnadan birisiyle başlayan sure Rahman Suresi
15-Peygamber efendimizin kadınlara öğretilmesi emir buyurduğu sure Nur suresi
16-Kendisinde iki tane secde ayeti olan sure Hacc suresi
17-Ahmed ismi kendisinde zikredilen sure Saff suresi 6. ayet
18-Ey Nebi hitabı beş defa zikredilen sure Ahzab suresi
19 Rasullahın Zehrevan diye isimlendirdiği sureler Bakara ve Ali imran sureleri
20-Mekkede müşriklere karşı Kuran-ı açıktan ilk okuyan sahabe Abdullah b. Mesut
21-Rasullahın Kuranın zirvesi buyurduğu sure Bakara suresi
22-Bedir gazvesini anlatan süre Enfal süresi
23 Uhud gazvesini anlatan süre Ali imran 121-190
24 Hendek gazvesini anlatan süre Ahzab 9-27
25-Tebük gazvesini anlatan süre Tevbe 38-125
26 Peygamber efendimizin hicretini anlatan süre Tevbe 40
27-Mirac hadisesini anlatan süre Necm süresi
28-İfk hadisesini anlatan süre Nur süresi 11-26
29-Musa a.s ile Hızır a.s kıssasını anlatan süre Kehf 60-82..
30-Kuran-ı Kerimin toplama komisyonu başkanı olan sahabi Hz.Zeyd Bin Sabit.
31-Kuran-ı Kerim,Hz.Ebubekir zamanında Mushaf haline getirildi.
32-Kuran-ı Kerim, Hz.Osman zamanında çoğaltılıp dağıtılmıştır.
33-Kuran-ı Kerimde hakkında en çok ayet inen kavim İsrailoğullarıdır.
34-İmam Asım kıraat imamımızdır.Ravileri:1.Ravi:Ebubekir Şube,2.Ravi:Hafs Bin Süleyman.
35-Asım Kıraatı, yeryüzündeki Müslümanların büyük çoğunluğu Asım kıratını ve Hafs kıratını kullanmaktadır.Mushaflarda bu kırata göre basılmaktadır.
36-Enfal:Savaş ganimetleri demektir.
37-İsra suresini diğer bir adı da Beni İsrail suresidir.
38-Hicr:Medinenin kuzeyinde vaktiyle Semud kavminin yaşadığı bir yerin adıdır.
39-Abdestin farz olduğunu belirten sure ve ayet; Maide suresi 5 ve 6.cı ayetleridir.
40-Kuran-ı Kerimin ilk defa harekelerini göstermek için noktalama koyan;Ebul Esved ed-Düeli.
41-Kuranın harekelenmesi işine en son şeklini veren alim;Halil Bin Ahmet.
42-Baştan sona kadar tek bir konuyu anlatan sure Yusuf suresidir.
43-Mekke de son nazil olan sure;Müminun suresidir.
44-Abdullah Bin Mesud, tefsir alanında ün kazanmış bir sahabidir.
45-Kendisin Tercumanül Kuran ve Bahrul-İlim sıfatı verilen müfessir sahabi Abdullah Bin Abbas.
46-Garibul-Kuran terimi,Kuranda herkes tarafından anlaşılmayan kelimeleri ifade eder.
47 Müsebbihat olarak isimlendirilen sureler;hadid,haşr,saff,Cuma ve teğabun sureleridir.
48-Hudeybiye antlaşmasının gerçekleştiği olay, Fetih suresinde konu edilmiştir.
49-Seyyit Kutubun tefsirinin adı Fizilali Kuran.
50-Muhammed Hamdi Yazırın tefsirinin adı Hak Dini Kuran Dili.
51-Hurfu Seba :Kuranı Kerimin yedi harf üzerine inmesidir.
52-Kuranın bugünkü haliyle kitap halinde toplanılmış şekline Mushaf denir. Mushaf, iki kapak arasındaki sayfalar anlamına gelen bir kelimedir
53-Kuranın bölünmüş olduğu 30 parçadan (fasikül) her birine cüz denir.
54-Vahiy katipleri: Zeyd ibn Sabit başkanlığında Ömer, Osman, Ali, Talha, Sad, Ebu Derda, Mikdad, Übey ibn Kab, Ebu Musa el-Eşari ve Abdullah ibn Mesuddur.
55-Kuran, Arapça olarak kaleme alınan ilk mukaddes kitaptır. Kuran Tarihi, Prof. M. Hamidullah, s. 59
56 Mekke de ilk vahiy katibi: Abdullah b.Sad b. Ebi Sarhtır.Medine de ise ilk vahiy katibi Übeyy b.Kab tır.Ondan sonrada Zeyd b.Sabit Ali b.Ebİ Talib
57 Sebut-Tivel* olarak isimlendirilen sureler ;Bakara, Araf, Nisa, Al-i Imran, Enam, Maide, Enfal
58-Taberinin yazdigi tefsirin tam adı;Camiul-Beyan an TevTli Ayil-Kuran
59-Sebul-Mesani, Fatiha suresinin diger adıdır.
60-İstinsah yapılırken Kureyş lügatı esas alınmış ve çoğaltılan Mushaflar Basra, Küfe, Şam,Mekke, Yemene gönderilmiştir.
61-Hizb: Kuran-ı Kerimin her 5 sayfasına 1 Hizb denir. Bir cüz 20 sayfa olduğuna göre 1 Cüzde 4 Hizb vardır.
62-Cebrail kimin kılığında insan şekline bürünürdü: DIHYE EL KELBİ
63-Kuranın en uzun ayeti : BAKARA 282 Bu ayetin diğer adı: MÜDAYENE AYETİ
64-Kuran-ı Kerimin ayet sayıları üzerinde ilim adamlarının değişik beyanları vardır Şöyle ki: Nafia göre: 6217, Şeybeye göre: 6214, Küfe alimlerine göre: 6236, Mısırlılara göre: 6219, Şamlılara göre: 6226, Zemahşeriye göre: 6666 ayettir
65-Kurânın,hızlı okunduğu tilavet tarzına hadr denir.
66-Halen elimizde bulunan Mushaflardaki vakıf işaretleri Secâvendîye aittir.
67-Kurân-ı Kerimin en yavaş okunduğu tilavet tarzına tahkik denir.
68-Ayet :Kuran-ı Kerimin her bir cümlesine AYET denir.
69-Sure :Kuranın ayetlerden oluşan her bir bölümüne SÛRE denir
70-Cüz : Kuran-ı Kerimin 20 sayfadan oluşan herbir bölümüne CÜZ denir.
71-Mekkede vahyedilen ayetlere MEKKÎ, Medinede inen ayetlere MEDENİ denir.
72-Sahâbeden, Kurân tefsirine dair en çok rivâyette bulunan ve tefsir alanında ün kazanan kişiler:
a. Ali b. Ebî Tâlib (40/660).
b. Abdullah b. Mesûd (32/652).
c. Ubeyy b. Kab (30/650).
d. Abdullah b. Abbâs (68/687).
e. Ebû Musal-Esarî (44/664).
f. Zeyd b. Sâbit (45/665).
g. Abdullah b. Zübeyr (73/692)
73-Kuranın kelimeleri:Medenî Kavle göre : 77.934***8242;dür.Mekkîlerce :77.437***8242;dir.
74 Sûre itibariyle Kuranın ortası:Mücâdele süresidir.
75 Âyet itibariyle Kuranın ortası:Şuarâ süresindeki (Ve in nezunnuke)dir veya (Yefikün) veyahut (Fe elkas-seharatü) dür.
76 Kelime itibariyleHac süresindeki (Azabül harik) veya (Vel cülud)dur.
77- Harf itibariyle Kehif süresindeki (Malem testetı aleyhi sabra) veya az yukarıdaki (Lekad cite şeyen nükrâ) veya daha yukarıdaki (Velyetelattaf) dır.Bu kelimenin (T) si birinci yarıda, (L) si ikinci yarıda kalır.
78-Kuran ilmi,Tefsir ve Kıraat olmak üzere ikiye bölünürKuranın muhtelif vecihlerle okunmasını öğreten müesseselere Dâri Huffâz,Dâri Kurrâ denir. Kuran okuyanlara Kurra denir. Ahdi Risalette meşhur olan
79 Kuran okuyanlara Kurra denir. Ahdi Risalette meşhur olan
80-Sahabe Kurra şunlardır:Hazreti Osman, Hazreti Ali, Übey ibni Kâb, Zeyd ibni Sabit, Abdullah ibniMesud, Ebüd-Derda, Ebu Musa El-Eşarî.
81-Tabiînden olan meşhur Kurra şunlardır:
Medinede:Saîd ibni Müseyyeb, Urve, Sâlim ve Zöhri.
Mekkede:Atâ, Mücahid, Tâvus, İkrime.
Basrada:Âmir, Nasr bini Âsım, Yahya bini Yamer.
Kûfede:Alkame, Esved, Mesruk, Said bini Cübeyr, Şabî ve Nahaî.
Şamda:Mugire bini Ebî Şihab vesaire
82 Tehaddi:Kuran-ı Kerim edip ve şairlere meydan okuyor ve bir sure veya ayetinin benzerini getirmelerini istiyor. Kuranın bu şekilde meydan okumasına Tehaddi denir.
83-Mukataat-I Süver :29 sürenin basında geçen 14 harftir. İkisi Medeni 14***8242;ü ise Mekki sürelerde geçer
84-Kuran-ı Kerim 42 vahiy katibi tarafından yazılmıştır. En meşhurları Mekkede Abdullah b. Sad Medinede ise Übey ibni Kabdır.
85 Kuran da zikredilen en büyük rakam :100 bin rakamı saffat suresi 147. ayet ,en küçük rakam 1/10 Sebe:45
87-Tahkik: Kuran okumada bütün unsurları ile tam hakkını verecek ve okuyuş hassasiyetinde en son imkanı kullanarak Kuran okuma tarzıdır.
87Tertil: Kuran dura dura acele etmeden anlaya anlaya okumaya denir
88-Hadr:Tecvidli hızlı okuma.
89-Tedvir:Tahkik ile hadr arasındaki okuma tarzı.
90-Hz. Muhammede (sav) ilk vahiy Mekkede ki Hira Mağarasında gelmiştir. İlk vahiy İkra ayetleridir.
91-Hz. Peygamberin (sav) vahiy alış şekilleri yani vahyin mertebeleri altı şekilde olmuştur:
1- Altı ay süren sadık rüyalar şeklinde gerçekleşmiştir.
2- Uyanıkken melek görünmeksizin vahyi Peygamberin kalbine ilka buyurması ile gerçekleşir.
3- Melek insan suretinde temessül etmesi ile gerçekleşir.
4- Melek çan sesine benzer bir surette hitap ederdi ki en zor olanı buydu.
5- Cebrail asli suretinde görülmüştür.
6- Miraçta olduğu, gibi Allahtan vahiy vasıtasız olarak almıştır.
3-Vahiy Peygamber Efendimize kırk yaşında Ramazan ayında bir pazartesi günü gelmiştir.
92-KURANı Kerim 23 yılda tedrici olarak nazil olmuştur. Bunun 12 yıl 5 ay 13 günü Mekkede 9 yıl 9 ay 9 günü ise Medinede gerçekleşmiştir. Mekkede inen sürelere Mekki, Medinede inen sürelere ise Medeni süreler denir.
93-Mukataat-I Süver:29 sürenin basında geçen 14 harftir. İkisi Medeni 14***8242;ü ise Mekki sürelerde geçer.
94- KURAN ayetleri kağıt, bez, deri parçaları, taş, tuğla, kürek kemikleri üzerine yazılmıştır.
95-Süre ve ayetler tevkifidir. Yani vahye Müsteniddir.
96- Ayet :Alamet, nişan, ibret manasına gelir. Mekki, Medeni: Muhkem, mütaşabih diye sınıflandırılır.
96-Süre : Yüksek makam, derece, şeref, alamet manasına gelir. 114 süre 30 cüz vardır. Bakara, en uzun; Kevser ise en kısa süredir. Tuval, miun, mesani ve mufassal olarak 4***8242;e ayrılır.
97-Kıraat; okumak demektir. Kurra; KURANı Kerimi ezberleyen ve başkasına öğretendir. Hz. Osman (ra), Hz. Ali (ra), Ubey b. Kab (ra) sahabeden olan kurralardandır.
98-Mütevatir olan 7 kıraat vardır. Bunlar İbni Kesir, Nafi, İbni Amir, Ebu Amr, Hamza, Kisai ve Asım kıraatleridir.
99-Mütevatir biz hadiste Peygamber Efendimiz KURANı kerim yedi harf üzerine nazil olmuştur. Buyurur
100-Kuranın İcazı:KURAN belagat ve fesahat, nazm-ı acip ve üslubu garip, gaybten haberler, geçmiş asırları beyan noktasında mucizevidir
101-Surelerin başındaki besmele konusunda Hanefiler Müstakil bir ayettir. Sürenin cüzü değildir. Ayırmak için teberrüken yazılmıştır. Hanbeliler Fatihanın başından bir ayettir. derler.
102-Rivayet ve nakillere dayanarak yapılan tefsirlere rivayet, rivayet tefsirine dayanarak ulemanın ayetleri tefsir etmesine ise dirayet tefsiri denir.
103-Mutezilenin kurucularından Ebu Huzeyl Allaf Abbasi halifesi Memuna hocalık yapmıştır. Memun ise mutezile alimlerinden olan Ahmet b. Ebu Duadın kışkırtmasıyla KURANın mahluk olduğunu bütün İslam alimlerine kabul ettirmeye çalışmıştır.
104-Resulullahın Kuranın zirvesi diye isimlendirdiği sure Bakara suresidir.
105-Kuran-ı Kerimin kalbi diye zikredilen sure Yasin suresir.
106-Kuran-ı Kerimin ilk defa harekelerini göstermek için noktalama koyan;Ebul Esved ed-Düeli.
107-Kuranın harekelenmesi işine en son şeklini veren alim;Halil Bin Ahmet.
108-Baştan sona kadar tek bir konuyu anlatan sure Yusuf suresidir.
109-Mekke de son nazil olan sure;Müminun suresidir.
110-Mekke de ilan edilen sure;Necm suresidir.
111-Tefsir alanında tasavvufi boyut ve özellikleri ön plana çıkaran olayalara İşari tefsir denir.
112-Kendisin Tercumanül Kuran ve Bahrul-İlim sıfatı verilen müfessir sahabi Abdullah Bin Abbas.
113- Mekke döneminde nazil olmuştur ve 118 ayettir. İlk 10 ayetinde takva sahiplerinin vasıflarını beyan eden, adını ilk ayette geçen ve bu vasıfları taşıyanları niteleyen bir kelimeden alan sure Müminün Suresi
114-Mekke döneminde nazil olmuştur ve 9 ayettir. İnsanları çekiştiren, alay eden kimsenin durumunu kınayarak, bu gibi kimselerin varacağı yerin ateş olduğunu bildirir. İnsanları arkadan çekiştiren,
115- Aksâmül-Kurân ifadesi Kurândaki yeminler
116- Sebut-tıvâl Bakara, Arâf, Nisa, Âl-i İmrân, Enâm, Mâide, Enfâl
117- Müşkilül-Kurân ifadesinin tanımı) Aralarında tenakuz ve ihtilaf olduğu zannedilen ayetlere denir.
118- Vücuh: Lafızları aynı, anlamları farklı olan kelimelerdir tanımını ifade eder,
119-Kurân ve Sünnetin açık hükümlerine aykırı olarak yapılan tefsirlere ,İlhâdî tefsir
120- Taberînin kaleme aldığı tefsirin özgün adı Câmiul-Beyân An Tevîli Âyil-Kurân
121- Meâl :Her yönüyle aynen aktarılması mümkün olmayan bir sözün başka bir dile yaklaşık olarak çevirisidir. Özellikle Kuran tercümeleri için kullanılmaktadır.
122- Tefsir :Kuran-ı Kerimi usûlüne göre açıklamak ve yorumlamak demektir.
123-Mukâbele :Kuran-ı Kerimi, birinin yüzünden veya ezbere okuması, diğerlerinin de onu takip etmesidir.
124- Kerimi harekeleme ve noktalama işlemi hangi dönemde Emeviler döneminde gerçekleşmiştir.
125- Kuran-ı Kerimin belgeye dayalı olarak toplanması için kurulan komisyonun başkanı Zeyd bin Sabit
126- Kıraat-ı Aşere İmamları ve Râvîleri:
1-İmâm Nâfî (Kalun ve Verş)
2-İmâm İbn Kesîr (El-Bezzî Kunbul)
3-İmâm Ebû Amr ( Ed-Dûrî- Sûsî)
4-İmâm İbn Âmir (Hişâm-İbn Zekvân)
5-İmâm Âsım (Ebû Bekir Şu´be-Hafs b. Süleyman (Bizim ve Müslümanların çoğunun kıraat imâmı)
6-İmâm Hamza (Halef- Hallad)
7-İmâm Kisâî (Ebû Hâris-Dûrî)
8-İmâm Ebû Ca´fer ( Îsâ b. Verdân-Süleymân b. Cemmâz)
9-İmâm Ya´kûb(Ruveys-Ravh)
10-İmâm Halef (İshâk- İdrîs)
127- Kuranın muhtevası :
1) Îtikâd.
2) İbâdetler.
3) Muâmelât.
3) Ukubât.
4) Ahlâk.
5) Nasîhat ve Tavsiyeler.
6) Vad ve Vaîd.
7) İlmî Gerçekler.
Kıssalar ve Duâlar.
128- Mekkî Sûrelerin özellikleri :Âyetler genelde Ey insanlar! hitâbıyla başlar, sûre başlarında kasemler çokça yer alır, önceki peygamberlerin kıssaları anlatılır.
129- Medenî Sûreleri:Âyetler genelde Ey iman edenler, ey kitap ehli hitaplarıyla başlarlar; evlilik, mîrâs, cihâd âyetlerini ihtivâ eder, münâfıklardan bahseder.
130- Muhkem ayet :Açık ifâdeli âyetlerdir
131-Müteşâbih ayet :Birden fazla anlama gelen ayetlerdir
-Besmele: Tevbe suresinin dışında bütün surelerin başında besmele vardır.Nelm suresinin 30. Ayetinde gecmesi nedeniyle Kuran ın bir ayeti olduğunda ihtilaf yoktur.
131-Secde Ayetleri:Secde ayetleri Kuran da 14 tanedir.Secde ayeti okunduğunda tilavet secdesi yapılmalıdır.Tilavet secdesi hanifilere göre vaciptir.
132-Sure: Sözlükte yüksek rütbe mevkişerefyüksek binasur gibi manalara gelir.Çoğulu suver dir.Terim olarak ayetlerden en az 3 ayetten meydana gelen başı ve sonu bulunan müstakil Kuran parcası demektir.
133-114 sure vardır.Ubey b.Kab
a göre 87 si Mekki 27si ise Meddenidir.En uzun süre 286 ayeti olan Bakara süresi en kısası ise Kevser Suresidir. Kuran ın surelere ayrılması tevkifidir yani vahye dayanır.
134-Surelerin Tertibi:Surelerin terkibinde farklı görüşler mevcuttur.
135-Surelerin Tasnifi:
Es- Sebut tuvel: En uzun 7 sure demektir.
El Miun:Birinci gruptan sonra gelen ve ayet adedi yüz civarında olan surelerdir.
El Mesani: Ayet adedi 100 den az olan surelerdır.(Azhap suresinin basından Kaf suresine kadar)
El Mufassal: Mushafın son bölümü olup Kaf suresinin başından Nas suresinin sonu.
136- VAKIF:Kelime üzerinde kıraata tekrar başlamak niyetiyle adet olduğu şekilde nefes alacak kadar bir zaman sesi kesmektenibarettir.
137-İBTİDA:ilk defa okumaya başlamaya veya vakıftan sonra kıraata devam etmek için tekrar başlamaya denir.
138-İNZÂL VE TENZİL :Kurânın M. 610 yılında Ramazan ayında Kadir gecesinde toptan dünya semasına, Beytül-İzzeye indirilmesine inzâl, parça parça âyetler hâlinde vahiy yolu ile Hz. Muhammed (a.s.)e indirilmesine ise tenzîl denir.
139-AYET:Sözlükte açık alâmet, işâret, emâre, iz ve nişâne demektir. Çoğulu ây ve âyâttır. Allahın varlığına delâlet eden şeylere ve peygamberlerin hak olduğunu ispat eden mucizelere de âyet denir.
140-VAHİY KATİPLERİ:Hz. peygamberin(s.a.s) İslâmın ilk günlerinden itibaren vahiy kâtipleri ittihâz etmiş, inen âyetleri onlara yazdırmıştı. Tefsir usulü kaynaklarında verilen bilgilere göre, Kurânın bir arada toplanması üç merhalede gerçekleşmiştir. Kurân Hz. Muhammed (s.a.s)in zamanında yazılmış, Hz. Ebu Bekirin zamanında bir araya toplanmış ve Hz. Osmanın zamanında da, kitap haline getirilerek çoğaltılmıştır. Zeyd b. Sabit, Kurânı Hz. Peygamber (s.a.s)in zamanında yazı ile kaydettiklerini haber vermiştir (ez-Zerkeşî el-Burhân fi Ulumil-Kurân, Mısır 1972, I, 235).
Mekkede ilk vahiy kâtipliğini Abdullah b. Sad b. Ebi Sarh, Medine de ise, Ubey b. Kab yapmıştır. Ondan sonra Zeyd b. Sabit bu görevi devamlı sürdürmüştür.
141-KIRAAT: Bir okuyucunun ses ve söz aracılığı ile iradeli olarak harflerden kelimeler, kelimelerden cümle ya da cümleler oluşturmak suretiyle meydana getirdiği Kurân metnini (kıraatini) acele etmeksizintecvid disiplini doğrultusunda yavaş yavaş kendisine veya bir başkasına
duyuracak şekilde okumasıdır.
142-TİLAVET: Harflerin edası ve kelimelerin anlamı açısından diğer okuma biçimleri olan kıraat ve tertîlin özelliklerini kapsamakla birlikte onlara nisbetle daha çok itinalı, anlam ağırlıklı ve hatta ilahî kelamın anlaşılmasından onu tecrübe ekmeye yönelik bir okuma biçimidir
143-Hafız:Kuranın bütün metnini ezberleyen ve uygun şekilde ( tecvid) okuyabilen kişiye hafız denir. Hz. Muhammed ilk hafız olarak kabul edilir. Kuranı uygun bir şekilde ve güzel bir tutum ve sesle okumaya tilavet denir. Müslümanlar günlük ibadet olan namazı kılabilmek için Kurandan en azından küçük bir kısmı ( ayet) ezberlemek, bilmek zorundadırlar.
144-AHRÛF-İ SEBA:Yedi harf. Ahrufü`s-Seb`a :Kur`an-i Kerim`in lafizlari ve kiraati ile yedi vecih veya lehce.
145-AHKAMÜ`L-KUR`AN:İbadat, muamelat ve ukubatla ilgili ayetlerin tefsirini konu alan ilim dali ve dalda yazilan eserlerin ortak adi.
146-AHSENÜ`KASAS-:Hz.Yusuf`un Kur`an-ı Kerim`de anlatılan hayat hikayesi.
147-AKSÂMÜL-KURÂN :Kurânın yeminleri anlamına gelen aksâmül-Kurân, Kurânda geçen yeminleri konu edinen tefsîr usulünde bir bilim dalıdır
148-EVSAD-I MUFASSAL:Tarık sûresinden Lem yekûn sûresinin sonuna kadar olan sûreler Evsat-ı Mufassaldır.
149-FEZAİLÜL-KURAN: Kuranın bazı sûre ve âyetlerinin faziletinden bahseden rivayetleri bir araya getiren ilme fezâilül-Kurân denilmiştir.
150-GARİBÜ`L KUR`AN:Kur`an-i Kerim`deki garip lafizlarin tefsirini konu alan ilim dali ve dalda yazilan eserlerin ortak adi.
151-HAVASSUL-KURAN:Kuranı Kerimin bazı ayet ve surelerinin özelliklerinden bahseden ilimdir.
152-İCAZ:Kur`an`in özlü olusu, kelime ve cümlelerinin derin ve essiz anlamlar tasimasina icaz denir.
153-İRABUL-KURAN:Kuranın diliyle ilgili ilimlerin başında Kuranın dil bilgisi bakımından doğru okunup yazılmasından ve farklı vecihlerin ne gibi anlam kaymaları ve zenginliği ortaya çıkardığından bahseden irâbül-Kurân gelir
154-İSRA:İsrâ,Peygamberimiz Hz.Muhammed (s.a.v.)in bir gece Allah tarafından Mekkedeki Mescid-i Haramdan Kudüsteki Mescid-i Aksaya götürülmesidir. .
155-KISAR-I MUFASSAL:Hücurat sûresinden Burüc sûresinin sonuna kadar olan sûreler Tıval-ı Mufassaldır. Tarık sûresinden Lem yekûn sûresinin sonuna kadar olan sûreler Evsat-ı Mufassaldır. Bundan sonraki sûreler de, Kısarı Mufassaldır. Bu sûrelere Mufassal denilmesinin sebebi, bunların birbirlerinden arka arkaya Besmele ile ayrılmış bulunmalarıdır
156-KÜTÜB-Ü EHADİS:.İlahi kitaplar:Tevrat, zebur, inci,Kur`an-i Kerim.
157-KÜTÜB-Ü MÜNZELE:Allah tarafindan indirilmis olan kutsal kitaplar.
158-MUFASSAL:Kurânın sonundaki kısa sûrelere denir Hucurât sûresinden Bürûc sûresine kadar 36 sûreye tıval-ı mufassal, Bürûçtan Leyl sûresine kadar olan 7 sûreye evsat-ı mufassal, Leylden Nâs sûresine kadar olan 22 sûreye de kısar-ı mufassal denir
159-MÜDAYENE AYETİ:Kuranda en uzun ayet Müdayene= (Borçlanma) Ayeti diye bilinen Bakara suresinin 282. ayetidir.Bakara suresinin 282.ayetine Müdayene ayeti denir.
160-MÜCMEL : Mânâsı anlaşılmayacak derecede Özet halde ve îzâha muhtaç söz, kısa ifade.
161-MÜTEŞABİH : Birbirine benzeyen. Usûl-i fıkha göre, Kurân-ı Kerîm ve hâdîs-i şerifte geçen ve ne kasdedildiği kesin olarak bilinemeyen söz. Çoğulu: Müteşâbihât.
162-MÜTEVATİR: Yalan üzerinde toptan birleşmeleri akılca imkânsız olan bir topluluğun, aynı şekilde başka bir topluluktan rivayet etmiş olduğu haber veya hadîs
163-MÜŞKİLÜL-KURAN: Kuran okurken zihne takılan ayetler
164-MUAVVİZATEYN:Felak , nas sureklerinin ikisine birden verilen isim.
165-MÜTEŞABİH AYETLER:Birden fazla manaya gelen , manası açık olmayıp manasında kapalılık bulunan, açıklamaya ihtiyaç duyulan ayetlere müteşabih ayetler
166-NASSini bir terim olarak geniş anlamıyla- Kur`an ve Sünnet metinlerini ifade eder.
166-NÜZUL-İ KUR`ANeygamber Efendimize Allah tarafindan Kur`an ayetlerinin gelmesine denir.Bu ayetleri Cibri-i Emin`in getirmesine de, inzal, tenzil denir.
167-SİYAK-SİBAK:Kuran-ı Kerimin bir ayetini yorumlarken, konu ve kitap bütünlüğüne dikkat etmek ilmidir.
168-TERTİL:Kuranı ağır ağır, kelime ve harflerin hakkını vererek güzelce okuma.
169-ULUMUL-KURAN :Cemul-Kurân, Esbabun-Nüzûl, -ve1-mensuh vb. gibi Kurân-ı Kerîmle doğrudan irtibatı olan konuları inceleyen ilim. Başka bir ifadeyle; Kurâna hizmet eden veya Kurana dayanan ilimlere ulûmu1-Kurân denir
170-VÜCUH VEN-NEZAİR :Kurân-i Kerîmde bir lafzın bir kaç mânâda kullanılmasına vucûh denir. Birden fazla kelimenin aynı mânâda kullanılmasına da nezâir denir
171-ZELLETÜL-KÂRÎ:Manası değişecek şekilde Kur`an-ı yanlış okumak.Buna zelletu`l-kari denir.AnlamıOkuyanın sürcmesi, yanı yanlış okuması demektir.
172-ZEVATUR-RA:Elif Lâm Râ ile başlayan Yûnus,Hûd,Yûsuf, Rad,İbrahim ve Hicr sûrelerine verilen isimdir.Felak ve Nas surelerine; MUAVİZETEYN,Bakara ve Ali İmran surelerine;ZEHREVAN,Târık suresinden Beyyine suresine kadar olan surelere verilen ortak isim;Et TUVALUL MUVASSAT,Zilzâl suresinden Nâs suresine kadar olan bütün surelere verilen ortak isim;Et TUVALUL KISAR,Hucurât suresinden Buruc suresine kadar olan surelere verilen ortak isim;Et TUVALUL MUFASSAL,Bakara-Ali İmran-Nisa-Maide-Enam-Araf-Enfal sureleri;SEBUL TIVAL(Yedi Uzun Sure)
173-Kuran-ın yavaş yavaş inmesine ne ad verilir?Tencimül Kuran
174-Hz. İsa zamanında, gökten indirilmesi istenen bir sofradan bahsedildiği için Sofra anlamına gelen sureye ne ad verilir?Maide
175-Ayetler arasında uyum ve ahengi açıklayan ilim veya kavrama ne denir?Tanasubul Ayat
176-Medine dedi en meşhur vahiy katibi aşağıdakilerden hangisidir?Übey b.Kab
177-Kuranın çoğaltılmasına hangi yılda başlanmıştır?H .25
178-Kuranın anlaşılmasında çağdaş bir yöntem olan İşaret sistemini ön plana çıkaran ilim dalına ne ad verlir?Sembolik
179-Elif,Lam,Ra ile başlayan surelere ne ad verilir?Zevatur Ra
180-Bir ayetin bir surede birden fazla tekrarlanmasına ne ad verilir?Terdit
181-Tercümânul- Kurân ve İlim denizi Ünvanına Abdullah b. Abbas aittir.
182-Medine medresesini kuran ve burada meşhur talebeler yetiştiren alim Ubeyy b. Kab
183-Yasin suresinde anlatılan kavim Ashabı Karye
184-Rasulullaha yolculuk ve misafirlikte olmayıp, yerleşik durumda iken gelen vahye Hadari denir.
185-Enfal suresinin diğer adı Ganimet
186-Kuran ı Kerimde surelerin başında okuyanın ve dinleyenin ilgisini çekmek için söze tatlı, akıcı, ince ve güzel bir üslupla başlamasına Fevatihus suver denir.
188-Kuran hristiyanlar için NASRANİ tabiri kullanır .
189-Ruhul Kudüs kelimesi Kuran´ da Cebrail anlamda kullanılmıştır.
190-İçerisinde Beni Nadir olayı geçen sure Haşr Suresi
191-Yolculukta namazın kısatılması ile ilgili ayet Nisa-101
192-Kuran ve Sünnetde ´Hadd-i Kazf´ olarak adlandırılan ceza Zina iftirası cezası
193- Savaş Ganimeti anlamına gelen sure Enfal
194-Ayetler ve sureler arasında icmal-tafsil, umumilik-hususilik, aklilik-hissilik,
sebep-müsebbeb, benzerlik-zıtlık gibi mana irtibatı sağlamaya Tenasüb denir.
195-Sebe suresinde geçen Sebelileri cezalandırmak amacıyla onlara gönderilen sel baskınına Seylü-l arim
196- Kuranı Kerimin Mücadele suresinin her ayetinde ALLAH kelimesi vardır.
197-Allah (c.c.) kelimesi Kuranda 2697defa zikredilmiştir.
198-Kuranı Kerimde tek ismi zikredilmiş kadın Hz. Meryem.
199-Kuran ayrıca Kelamullah, Kitabullah, Furkan, Tenzil, Mushaf, Kitab, Nur ve Ümmülkitap isimleriyle bilinir.
200-En meshur rivâyet tefsirleri ve müellifleri şunlardır.
1. İbn Cerîr et-Taberi (Câmiul- Beyân an Tevîli Âyil- Kurân.)
2. İbn Ebî Hâtim(Tefsirul- Kurânil- Azîm Musneden an Rasûlillâhi ves- Sahâbeti vet- Tâbiîn.)
3. Ebul- Leys Semerkandî (Tefsiru Ebil- Leys.)
4. el-Vâhidî (el-Vecîz fî Tefsiril- Kurânil- Azîz.)
5. el-Begavî (Meâlimut- Tenzîl.)
6. İbn Atiye (el-Muharrarul- Vecîz fî Tefsiri Kitâbil- Azîz.
7. İbn Kesîr (Tefsirul- Kurânil- Azîm.)
8. Celâluddîn es-Suyutî ( ed-Dürrül- Mensûr fit- Tefsir bil- Mesûr)
b. İcmâlî Tefsir:Kurân âyetlerinin icmâlî olarak (kısaca) tefsir edilmesidir. Bu metotla yapılan tefsire, daha çok radyo ve televizyon konusmalarında rastlanır.Bu çesit tefsire; Celâleyn tefsiri, Ferîd Vecdînin Tefsirul- Kurânil- Kerim ve Mucemmeul- Buhûsil- İslâmiyyenin hazırladığı Tefsirul- Vasîti misâl olarak zikredebiliriz.
c. Mukâren Tefsir (Karsılastırmalı Tefsir):Müfessir tefsirini yapacağı âyetin tefsiri için daha önce yazılan tefsirlere mürâcaat eder. Müfessirlerin değisik tefsir metotları ile yaptıkları tefsirlerini karsılastırır. Bu görüsler içinde itimat ettiği görüsü alır, tercih etmediği görüsleri terkeder.Âlûsînin Rûhul- Meânî tefsiri mukâren tefsire örnek olarak gösterilebilir.
201-Dirâyet tefsiri; rivâyetlere münhasır kalmayıp Arap dili ve edebiyâtı, dînî ve felsefî ilimler ile çesitli müspet ilimlere dayanılarak yapılan tefsirdir. Bu kaynaklarla yapılan tefsire de dirâyet tefsiri veya rey ile tefsir ya da makûl tefsir denir.
-Dirâyet tefsiri kendi arasında ikiye ayrılır:
1. Mutlak Dirâyet Tefsiri. Kendisinde muayyen bir görüsün meselâ; sûfî, felsefî veya fennî görüsün hâkim olmadığı dirâyet tefsiridir. Simdi de bu tarzda yazılmıs birkaç önemli mutlak dirâyet tefsir ve müfessirlerini zikredelim:
1. Fahruddin er-Razî (Mefâtîhul- Gayb (Tefsir-i Kebîr).
2. Kâdî Beydavi (Envârut- Tenzîl ve Esrârut- Tevîl.)
3. Nesefî( Medâriküt- Tenzîl ve Hakâkikut- Tevîl.)
4. el-Hâzin(Lübâbut- Tevîl fî Meânit- Tenzîl.)
5. Ebu Hayyân el-Endelûsî (el-Bahrul- Muhît.)
6. Hatîb Sirbînî (es-Sirâcül- Münîr.)
7. Ebussuûd Efendi ( İrsâdül- Aklis-Selîm İlâ Mezâyel- Kurânil-Kerim.)
2.Mukayyed Dirâyet Tefsiri:Mukayyed Dirâyet Tefsiri kendi arasında bazı bölümlere ayrılır:
a. Tasavvufî/Sûfî Tefsir( 1. Nazarî Sûfî/Tasavvufî Tefsir. 2.İsârî veya Amelî Tefsir.)
b. Felsefî Tefsir.
c. Fıkhî Tefsir.
d. Fennî Tefsir.
e. Edebî-İçtimaî Tefsir( 1. Edebî Tefsir. 2. İçtimaî Tefsir.)
f. Lügavî Tefsir.
g. Târihî Tefsir.
h. Fırka Tefsirleri.
ı. İlhâdî Tefsir.
Kaynak:
-TDV.İslam Ansiklopedisi
-Osman Keskioğlu,Kuran-ı Kerim Bilgileri
-DİB ,Kavramlar Sözlüğü.
-İlahiyat Ders Notları.
https://m.facebook.com/groups/678809388840065?view=permalink&id=1585387834848878
YETERLİLİK SINAVI KUR'AN-I KERİM BİLGİLERİ
1-İlk inen ayetler Alak suresinin ilk 5 ayetidir.
2-Medine de ilk nazil olan sure Bakara suresidir.
3-Medine de son inen sure Nasr suresidir.
4-Kuran-ı Kerimdeki surelerin genel kabulüyle , 86 tanesi Mekki 28 sure de Medeni.
5 Kuran-ı Kerimde 114 tane sure vardır.
6-Kuran-ı Kerimde 14 tane tilavet secdesi vardır:
Araf 206, Rad 15, Nahl 41, İsra 107, Meryem 58, Hacc18, Furkan 60, Neml 25, Secde 15, Sad 24, Fussilet37, Necm 62, İnşikak21. Alak 19
7-Tilavet secdesi ile biten sureler : Araf süresi -Necm süresi -Alak süresi
8-Nebilerin ismiyle isimlenen sureler : Yunus, Hud, Yusuf, İbrahim, Muhammed, Nuh sureleri
9-Ayet sayısına göre Mekki surelerin en büyüğü :Şuara suresi 227 ayet
10-Sure kelimesiyle başlayan sure Nur Süresi
11-Besmele iki defa zikredilen sure Neml Suresi
12-Besmele ile başlamayan sure Tevbe (Berae) suresi
13-İki nebinin ismi ile biten sure Alâ Suresi
14-Esma-ül Hüsnadan birisiyle başlayan sure Rahman Suresi
15-Peygamber efendimizin kadınlara öğretilmesi emir buyurduğu sure Nur suresi
16-Kendisinde iki tane secde ayeti olan sure Hacc suresi
17-Ahmed ismi kendisinde zikredilen sure Saff suresi 6. ayet
18-Ey Nebi hitabı beş defa zikredilen sure Ahzab suresi
19 Rasullahın Zehrevan diye isimlendirdiği sureler Bakara ve Ali imran sureleri
20-Mekkede müşriklere karşı Kuran-ı açıktan ilk okuyan sahabe Abdullah b. Mesut
21-Rasullahın Kuranın zirvesi buyurduğu sure Bakara suresi
22-Bedir gazvesini anlatan süre Enfal süresi
23 Uhud gazvesini anlatan süre Ali imran 121-190
24 Hendek gazvesini anlatan süre Ahzab 9-27
25-Tebük gazvesini anlatan süre Tevbe 38-125
26 Peygamber efendimizin hicretini anlatan süre Tevbe 40
27-Mirac hadisesini anlatan süre Necm süresi
28-İfk hadisesini anlatan süre Nur süresi 11-26
29-Musa a.s ile Hızır a.s kıssasını anlatan süre Kehf 60-82..
30-Kuran-ı Kerimin toplama komisyonu başkanı olan sahabi Hz.Zeyd Bin Sabit.
31-Kuran-ı Kerim,Hz.Ebubekir zamanında Mushaf haline getirildi.
32-Kuran-ı Kerim, Hz.Osman zamanında çoğaltılıp dağıtılmıştır.
33-Kuran-ı Kerimde hakkında en çok ayet inen kavim İsrailoğullarıdır.
34-İmam Asım kıraat imamımızdır.Ravileri:1.Ravi:Ebubekir Şube,2.Ravi:Hafs Bin Süleyman.
35-Asım Kıraatı, yeryüzündeki Müslümanların büyük çoğunluğu Asım kıratını ve Hafs kıratını kullanmaktadır.Mushaflarda bu kırata göre basılmaktadır.
36-Enfal:Savaş ganimetleri demektir.
37-İsra suresini diğer bir adı da Beni İsrail suresidir.
38-Hicr:Medinenin kuzeyinde vaktiyle Semud kavminin yaşadığı bir yerin adıdır.
39-Abdestin farz olduğunu belirten sure ve ayet; Maide suresi 5 ve 6.cı ayetleridir.
40-Kuran-ı Kerimin ilk defa harekelerini göstermek için noktalama koyan;Ebul Esved ed-Düeli.
41-Kuranın harekelenmesi işine en son şeklini veren alim;Halil Bin Ahmet.
42-Baştan sona kadar tek bir konuyu anlatan sure Yusuf suresidir.
43-Mekke de son nazil olan sure;Müminun suresidir.
44-Abdullah Bin Mesud, tefsir alanında ün kazanmış bir sahabidir.
45-Kendisin Tercumanül Kuran ve Bahrul-İlim sıfatı verilen müfessir sahabi Abdullah Bin Abbas.
46-Garibul-Kuran terimi,Kuranda herkes tarafından anlaşılmayan kelimeleri ifade eder.
47 Müsebbihat olarak isimlendirilen sureler;hadid,haşr,saff,Cuma ve teğabun sureleridir.
48-Hudeybiye antlaşmasının gerçekleştiği olay, Fetih suresinde konu edilmiştir.
49-Seyyit Kutubun tefsirinin adı Fizilali Kuran.
50-Muhammed Hamdi Yazırın tefsirinin adı Hak Dini Kuran Dili.
51-Hurfu Seba :Kuranı Kerimin yedi harf üzerine inmesidir.
52-Kuranın bugünkü haliyle kitap halinde toplanılmış şekline Mushaf denir. Mushaf, iki kapak arasındaki sayfalar anlamına gelen bir kelimedir
53-Kuranın bölünmüş olduğu 30 parçadan (fasikül) her birine cüz denir.
54-Vahiy katipleri: Zeyd ibn Sabit başkanlığında Ömer, Osman, Ali, Talha, Sad, Ebu Derda, Mikdad, Übey ibn Kab, Ebu Musa el-Eşari ve Abdullah ibn Mesuddur.
55-Kuran, Arapça olarak kaleme alınan ilk mukaddes kitaptır. Kuran Tarihi, Prof. M. Hamidullah, s. 59
56 Mekke de ilk vahiy katibi: Abdullah b.Sad b. Ebi Sarhtır.Medine de ise ilk vahiy katibi Übeyy b.Kab tır.Ondan sonrada Zeyd b.Sabit Ali b.Ebİ Talib
57 Sebut-Tivel* olarak isimlendirilen sureler ;Bakara, Araf, Nisa, Al-i Imran, Enam, Maide, Enfal
58-Taberinin yazdigi tefsirin tam adı;Camiul-Beyan an TevTli Ayil-Kuran
59-Sebul-Mesani, Fatiha suresinin diger adıdır.
60-İstinsah yapılırken Kureyş lügatı esas alınmış ve çoğaltılan Mushaflar Basra, Küfe, Şam,Mekke, Yemene gönderilmiştir.
61-Hizb: Kuran-ı Kerimin her 5 sayfasına 1 Hizb denir. Bir cüz 20 sayfa olduğuna göre 1 Cüzde 4 Hizb vardır.
62-Cebrail kimin kılığında insan şekline bürünürdü: DIHYE EL KELBİ
63-Kuranın en uzun ayeti : BAKARA 282 Bu ayetin diğer adı: MÜDAYENE AYETİ
64-Kuran-ı Kerimin ayet sayıları üzerinde ilim adamlarının değişik beyanları vardır Şöyle ki: Nafia göre: 6217, Şeybeye göre: 6214, Küfe alimlerine göre: 6236, Mısırlılara göre: 6219, Şamlılara göre: 6226, Zemahşeriye göre: 6666 ayettir
65-Kurânın,hızlı okunduğu tilavet tarzına hadr denir.
66-Halen elimizde bulunan Mushaflardaki vakıf işaretleri Secâvendîye aittir.
67-Kurân-ı Kerimin en yavaş okunduğu tilavet tarzına tahkik denir.
68-Ayet :Kuran-ı Kerimin her bir cümlesine AYET denir.
69-Sure :Kuranın ayetlerden oluşan her bir bölümüne SÛRE denir
70-Cüz : Kuran-ı Kerimin 20 sayfadan oluşan herbir bölümüne CÜZ denir.
71-Mekkede vahyedilen ayetlere MEKKÎ, Medinede inen ayetlere MEDENİ denir.
72-Sahâbeden, Kurân tefsirine dair en çok rivâyette bulunan ve tefsir alanında ün kazanan kişiler:
a. Ali b. Ebî Tâlib (40/660).
b. Abdullah b. Mesûd (32/652).
c. Ubeyy b. Kab (30/650).
d. Abdullah b. Abbâs (68/687).
e. Ebû Musal-Esarî (44/664).
f. Zeyd b. Sâbit (45/665).
g. Abdullah b. Zübeyr (73/692)
73-Kuranın kelimeleri:Medenî Kavle göre : 77.934***8242;dür.Mekkîlerce :77.437***8242;dir.
74 Sûre itibariyle Kuranın ortası:Mücâdele süresidir.
75 Âyet itibariyle Kuranın ortası:Şuarâ süresindeki (Ve in nezunnuke)dir veya (Yefikün) veyahut (Fe elkas-seharatü) dür.
76 Kelime itibariyleHac süresindeki (Azabül harik) veya (Vel cülud)dur.
77- Harf itibariyle Kehif süresindeki (Malem testetı aleyhi sabra) veya az yukarıdaki (Lekad cite şeyen nükrâ) veya daha yukarıdaki (Velyetelattaf) dır.Bu kelimenin (T) si birinci yarıda, (L) si ikinci yarıda kalır.
78-Kuran ilmi,Tefsir ve Kıraat olmak üzere ikiye bölünürKuranın muhtelif vecihlerle okunmasını öğreten müesseselere Dâri Huffâz,Dâri Kurrâ denir. Kuran okuyanlara Kurra denir. Ahdi Risalette meşhur olan
79 Kuran okuyanlara Kurra denir. Ahdi Risalette meşhur olan
80-Sahabe Kurra şunlardır:Hazreti Osman, Hazreti Ali, Übey ibni Kâb, Zeyd ibni Sabit, Abdullah ibniMesud, Ebüd-Derda, Ebu Musa El-Eşarî.
81-Tabiînden olan meşhur Kurra şunlardır:
Medinede:Saîd ibni Müseyyeb, Urve, Sâlim ve Zöhri.
Mekkede:Atâ, Mücahid, Tâvus, İkrime.
Basrada:Âmir, Nasr bini Âsım, Yahya bini Yamer.
Kûfede:Alkame, Esved, Mesruk, Said bini Cübeyr, Şabî ve Nahaî.
Şamda:Mugire bini Ebî Şihab vesaire
82 Tehaddi:Kuran-ı Kerim edip ve şairlere meydan okuyor ve bir sure veya ayetinin benzerini getirmelerini istiyor. Kuranın bu şekilde meydan okumasına Tehaddi denir.
83-Mukataat-I Süver :29 sürenin basında geçen 14 harftir. İkisi Medeni 14***8242;ü ise Mekki sürelerde geçer
84-Kuran-ı Kerim 42 vahiy katibi tarafından yazılmıştır. En meşhurları Mekkede Abdullah b. Sad Medinede ise Übey ibni Kabdır.
85 Kuran da zikredilen en büyük rakam :100 bin rakamı saffat suresi 147. ayet ,en küçük rakam 1/10 Sebe:45
87-Tahkik: Kuran okumada bütün unsurları ile tam hakkını verecek ve okuyuş hassasiyetinde en son imkanı kullanarak Kuran okuma tarzıdır.
87Tertil: Kuran dura dura acele etmeden anlaya anlaya okumaya denir
88-Hadr:Tecvidli hızlı okuma.
89-Tedvir:Tahkik ile hadr arasındaki okuma tarzı.
90-Hz. Muhammede (sav) ilk vahiy Mekkede ki Hira Mağarasında gelmiştir. İlk vahiy İkra ayetleridir.
91-Hz. Peygamberin (sav) vahiy alış şekilleri yani vahyin mertebeleri altı şekilde olmuştur:
1- Altı ay süren sadık rüyalar şeklinde gerçekleşmiştir.
2- Uyanıkken melek görünmeksizin vahyi Peygamberin kalbine ilka buyurması ile gerçekleşir.
3- Melek insan suretinde temessül etmesi ile gerçekleşir.
4- Melek çan sesine benzer bir surette hitap ederdi ki en zor olanı buydu.
5- Cebrail asli suretinde görülmüştür.
6- Miraçta olduğu, gibi Allahtan vahiy vasıtasız olarak almıştır.
3-Vahiy Peygamber Efendimize kırk yaşında Ramazan ayında bir pazartesi günü gelmiştir.
92-KURANı Kerim 23 yılda tedrici olarak nazil olmuştur. Bunun 12 yıl 5 ay 13 günü Mekkede 9 yıl 9 ay 9 günü ise Medinede gerçekleşmiştir. Mekkede inen sürelere Mekki, Medinede inen sürelere ise Medeni süreler denir.
93-Mukataat-I Süver:29 sürenin basında geçen 14 harftir. İkisi Medeni 14***8242;ü ise Mekki sürelerde geçer.
94- KURAN ayetleri kağıt, bez, deri parçaları, taş, tuğla, kürek kemikleri üzerine yazılmıştır.
95-Süre ve ayetler tevkifidir. Yani vahye Müsteniddir.
96- Ayet :Alamet, nişan, ibret manasına gelir. Mekki, Medeni: Muhkem, mütaşabih diye sınıflandırılır.
96-Süre : Yüksek makam, derece, şeref, alamet manasına gelir. 114 süre 30 cüz vardır. Bakara, en uzun; Kevser ise en kısa süredir. Tuval, miun, mesani ve mufassal olarak 4***8242;e ayrılır.
97-Kıraat; okumak demektir. Kurra; KURANı Kerimi ezberleyen ve başkasına öğretendir. Hz. Osman (ra), Hz. Ali (ra), Ubey b. Kab (ra) sahabeden olan kurralardandır.
98-Mütevatir olan 7 kıraat vardır. Bunlar İbni Kesir, Nafi, İbni Amir, Ebu Amr, Hamza, Kisai ve Asım kıraatleridir.
99-Mütevatir biz hadiste Peygamber Efendimiz KURANı kerim yedi harf üzerine nazil olmuştur. Buyurur
100-Kuranın İcazı:KURAN belagat ve fesahat, nazm-ı acip ve üslubu garip, gaybten haberler, geçmiş asırları beyan noktasında mucizevidir
101-Surelerin başındaki besmele konusunda Hanefiler Müstakil bir ayettir. Sürenin cüzü değildir. Ayırmak için teberrüken yazılmıştır. Hanbeliler Fatihanın başından bir ayettir. derler.
102-Rivayet ve nakillere dayanarak yapılan tefsirlere rivayet, rivayet tefsirine dayanarak ulemanın ayetleri tefsir etmesine ise dirayet tefsiri denir.
103-Mutezilenin kurucularından Ebu Huzeyl Allaf Abbasi halifesi Memuna hocalık yapmıştır. Memun ise mutezile alimlerinden olan Ahmet b. Ebu Duadın kışkırtmasıyla KURANın mahluk olduğunu bütün İslam alimlerine kabul ettirmeye çalışmıştır.
104-Resulullahın Kuranın zirvesi diye isimlendirdiği sure Bakara suresidir.
105-Kuran-ı Kerimin kalbi diye zikredilen sure Yasin suresir.
106-Kuran-ı Kerimin ilk defa harekelerini göstermek için noktalama koyan;Ebul Esved ed-Düeli.
107-Kuranın harekelenmesi işine en son şeklini veren alim;Halil Bin Ahmet.
108-Baştan sona kadar tek bir konuyu anlatan sure Yusuf suresidir.
109-Mekke de son nazil olan sure;Müminun suresidir.
110-Mekke de ilan edilen sure;Necm suresidir.
111-Tefsir alanında tasavvufi boyut ve özellikleri ön plana çıkaran olayalara İşari tefsir denir.
112-Kendisin Tercumanül Kuran ve Bahrul-İlim sıfatı verilen müfessir sahabi Abdullah Bin Abbas.
113- Mekke döneminde nazil olmuştur ve 118 ayettir. İlk 10 ayetinde takva sahiplerinin vasıflarını beyan eden, adını ilk ayette geçen ve bu vasıfları taşıyanları niteleyen bir kelimeden alan sure Müminün Suresi
114-Mekke döneminde nazil olmuştur ve 9 ayettir. İnsanları çekiştiren, alay eden kimsenin durumunu kınayarak, bu gibi kimselerin varacağı yerin ateş olduğunu bildirir. İnsanları arkadan çekiştiren,
115- Aksâmül-Kurân ifadesi Kurândaki yeminler
116- Sebut-tıvâl Bakara, Arâf, Nisa, Âl-i İmrân, Enâm, Mâide, Enfâl
117- Müşkilül-Kurân ifadesinin tanımı) Aralarında tenakuz ve ihtilaf olduğu zannedilen ayetlere denir.
118- Vücuh: Lafızları aynı, anlamları farklı olan kelimelerdir tanımını ifade eder,
119-Kurân ve Sünnetin açık hükümlerine aykırı olarak yapılan tefsirlere ,İlhâdî tefsir
120- Taberînin kaleme aldığı tefsirin özgün adı Câmiul-Beyân An Tevîli Âyil-Kurân
121- Meâl :Her yönüyle aynen aktarılması mümkün olmayan bir sözün başka bir dile yaklaşık olarak çevirisidir. Özellikle Kuran tercümeleri için kullanılmaktadır.
122- Tefsir :Kuran-ı Kerimi usûlüne göre açıklamak ve yorumlamak demektir.
123-Mukâbele :Kuran-ı Kerimi, birinin yüzünden veya ezbere okuması, diğerlerinin de onu takip etmesidir.
124- Kerimi harekeleme ve noktalama işlemi hangi dönemde Emeviler döneminde gerçekleşmiştir.
125- Kuran-ı Kerimin belgeye dayalı olarak toplanması için kurulan komisyonun başkanı Zeyd bin Sabit
126- Kıraat-ı Aşere İmamları ve Râvîleri:
1-İmâm Nâfî (Kalun ve Verş)
2-İmâm İbn Kesîr (El-Bezzî Kunbul)
3-İmâm Ebû Amr ( Ed-Dûrî- Sûsî)
4-İmâm İbn Âmir (Hişâm-İbn Zekvân)
5-İmâm Âsım (Ebû Bekir Şu´be-Hafs b. Süleyman (Bizim ve Müslümanların çoğunun kıraat imâmı)
6-İmâm Hamza (Halef- Hallad)
7-İmâm Kisâî (Ebû Hâris-Dûrî)
8-İmâm Ebû Ca´fer ( Îsâ b. Verdân-Süleymân b. Cemmâz)
9-İmâm Ya´kûb(Ruveys-Ravh)
10-İmâm Halef (İshâk- İdrîs)
127- Kuranın muhtevası :
1) Îtikâd.
2) İbâdetler.
3) Muâmelât.
3) Ukubât.
4) Ahlâk.
5) Nasîhat ve Tavsiyeler.
6) Vad ve Vaîd.
7) İlmî Gerçekler.
Kıssalar ve Duâlar.
128- Mekkî Sûrelerin özellikleri :Âyetler genelde Ey insanlar! hitâbıyla başlar, sûre başlarında kasemler çokça yer alır, önceki peygamberlerin kıssaları anlatılır.
129- Medenî Sûreleri:Âyetler genelde Ey iman edenler, ey kitap ehli hitaplarıyla başlarlar; evlilik, mîrâs, cihâd âyetlerini ihtivâ eder, münâfıklardan bahseder.
130- Muhkem ayet :Açık ifâdeli âyetlerdir
131-Müteşâbih ayet :Birden fazla anlama gelen ayetlerdir
-Besmele: Tevbe suresinin dışında bütün surelerin başında besmele vardır.Nelm suresinin 30. Ayetinde gecmesi nedeniyle Kuran ın bir ayeti olduğunda ihtilaf yoktur.
131-Secde Ayetleri:Secde ayetleri Kuran da 14 tanedir.Secde ayeti okunduğunda tilavet secdesi yapılmalıdır.Tilavet secdesi hanifilere göre vaciptir.
132-Sure: Sözlükte yüksek rütbe mevkişerefyüksek binasur gibi manalara gelir.Çoğulu suver dir.Terim olarak ayetlerden en az 3 ayetten meydana gelen başı ve sonu bulunan müstakil Kuran parcası demektir.
133-114 sure vardır.Ubey b.Kab
a göre 87 si Mekki 27si ise Meddenidir.En uzun süre 286 ayeti olan Bakara süresi en kısası ise Kevser Suresidir. Kuran ın surelere ayrılması tevkifidir yani vahye dayanır.
134-Surelerin Tertibi:Surelerin terkibinde farklı görüşler mevcuttur.
135-Surelerin Tasnifi:
Es- Sebut tuvel: En uzun 7 sure demektir.
El Miun:Birinci gruptan sonra gelen ve ayet adedi yüz civarında olan surelerdir.
El Mesani: Ayet adedi 100 den az olan surelerdır.(Azhap suresinin basından Kaf suresine kadar)
El Mufassal: Mushafın son bölümü olup Kaf suresinin başından Nas suresinin sonu.
136- VAKIF:Kelime üzerinde kıraata tekrar başlamak niyetiyle adet olduğu şekilde nefes alacak kadar bir zaman sesi kesmektenibarettir.
137-İBTİDA:ilk defa okumaya başlamaya veya vakıftan sonra kıraata devam etmek için tekrar başlamaya denir.
138-İNZÂL VE TENZİL :Kurânın M. 610 yılında Ramazan ayında Kadir gecesinde toptan dünya semasına, Beytül-İzzeye indirilmesine inzâl, parça parça âyetler hâlinde vahiy yolu ile Hz. Muhammed (a.s.)e indirilmesine ise tenzîl denir.
139-AYET:Sözlükte açık alâmet, işâret, emâre, iz ve nişâne demektir. Çoğulu ây ve âyâttır. Allahın varlığına delâlet eden şeylere ve peygamberlerin hak olduğunu ispat eden mucizelere de âyet denir.
140-VAHİY KATİPLERİ:Hz. peygamberin(s.a.s) İslâmın ilk günlerinden itibaren vahiy kâtipleri ittihâz etmiş, inen âyetleri onlara yazdırmıştı. Tefsir usulü kaynaklarında verilen bilgilere göre, Kurânın bir arada toplanması üç merhalede gerçekleşmiştir. Kurân Hz. Muhammed (s.a.s)in zamanında yazılmış, Hz. Ebu Bekirin zamanında bir araya toplanmış ve Hz. Osmanın zamanında da, kitap haline getirilerek çoğaltılmıştır. Zeyd b. Sabit, Kurânı Hz. Peygamber (s.a.s)in zamanında yazı ile kaydettiklerini haber vermiştir (ez-Zerkeşî el-Burhân fi Ulumil-Kurân, Mısır 1972, I, 235).
Mekkede ilk vahiy kâtipliğini Abdullah b. Sad b. Ebi Sarh, Medine de ise, Ubey b. Kab yapmıştır. Ondan sonra Zeyd b. Sabit bu görevi devamlı sürdürmüştür.
141-KIRAAT: Bir okuyucunun ses ve söz aracılığı ile iradeli olarak harflerden kelimeler, kelimelerden cümle ya da cümleler oluşturmak suretiyle meydana getirdiği Kurân metnini (kıraatini) acele etmeksizintecvid disiplini doğrultusunda yavaş yavaş kendisine veya bir başkasına
duyuracak şekilde okumasıdır.
142-TİLAVET: Harflerin edası ve kelimelerin anlamı açısından diğer okuma biçimleri olan kıraat ve tertîlin özelliklerini kapsamakla birlikte onlara nisbetle daha çok itinalı, anlam ağırlıklı ve hatta ilahî kelamın anlaşılmasından onu tecrübe ekmeye yönelik bir okuma biçimidir
143-Hafız:Kuranın bütün metnini ezberleyen ve uygun şekilde ( tecvid) okuyabilen kişiye hafız denir. Hz. Muhammed ilk hafız olarak kabul edilir. Kuranı uygun bir şekilde ve güzel bir tutum ve sesle okumaya tilavet denir. Müslümanlar günlük ibadet olan namazı kılabilmek için Kurandan en azından küçük bir kısmı ( ayet) ezberlemek, bilmek zorundadırlar.
144-AHRÛF-İ SEBA:Yedi harf. Ahrufü`s-Seb`a :Kur`an-i Kerim`in lafizlari ve kiraati ile yedi vecih veya lehce.
145-AHKAMÜ`L-KUR`AN:İbadat, muamelat ve ukubatla ilgili ayetlerin tefsirini konu alan ilim dali ve dalda yazilan eserlerin ortak adi.
146-AHSENÜ`KASAS-:Hz.Yusuf`un Kur`an-ı Kerim`de anlatılan hayat hikayesi.
147-AKSÂMÜL-KURÂN :Kurânın yeminleri anlamına gelen aksâmül-Kurân, Kurânda geçen yeminleri konu edinen tefsîr usulünde bir bilim dalıdır
148-EVSAD-I MUFASSAL:Tarık sûresinden Lem yekûn sûresinin sonuna kadar olan sûreler Evsat-ı Mufassaldır.
149-FEZAİLÜL-KURAN: Kuranın bazı sûre ve âyetlerinin faziletinden bahseden rivayetleri bir araya getiren ilme fezâilül-Kurân denilmiştir.
150-GARİBÜ`L KUR`AN:Kur`an-i Kerim`deki garip lafizlarin tefsirini konu alan ilim dali ve dalda yazilan eserlerin ortak adi.
151-HAVASSUL-KURAN:Kuranı Kerimin bazı ayet ve surelerinin özelliklerinden bahseden ilimdir.
152-İCAZ:Kur`an`in özlü olusu, kelime ve cümlelerinin derin ve essiz anlamlar tasimasina icaz denir.
153-İRABUL-KURAN:Kuranın diliyle ilgili ilimlerin başında Kuranın dil bilgisi bakımından doğru okunup yazılmasından ve farklı vecihlerin ne gibi anlam kaymaları ve zenginliği ortaya çıkardığından bahseden irâbül-Kurân gelir
154-İSRA:İsrâ,Peygamberimiz Hz.Muhammed (s.a.v.)in bir gece Allah tarafından Mekkedeki Mescid-i Haramdan Kudüsteki Mescid-i Aksaya götürülmesidir. .
155-KISAR-I MUFASSAL:Hücurat sûresinden Burüc sûresinin sonuna kadar olan sûreler Tıval-ı Mufassaldır. Tarık sûresinden Lem yekûn sûresinin sonuna kadar olan sûreler Evsat-ı Mufassaldır. Bundan sonraki sûreler de, Kısarı Mufassaldır. Bu sûrelere Mufassal denilmesinin sebebi, bunların birbirlerinden arka arkaya Besmele ile ayrılmış bulunmalarıdır
156-KÜTÜB-Ü EHADİS:.İlahi kitaplar:Tevrat, zebur, inci,Kur`an-i Kerim.
157-KÜTÜB-Ü MÜNZELE:Allah tarafindan indirilmis olan kutsal kitaplar.
158-MUFASSAL:Kurânın sonundaki kısa sûrelere denir Hucurât sûresinden Bürûc sûresine kadar 36 sûreye tıval-ı mufassal, Bürûçtan Leyl sûresine kadar olan 7 sûreye evsat-ı mufassal, Leylden Nâs sûresine kadar olan 22 sûreye de kısar-ı mufassal denir
159-MÜDAYENE AYETİ:Kuranda en uzun ayet Müdayene= (Borçlanma) Ayeti diye bilinen Bakara suresinin 282. ayetidir.Bakara suresinin 282.ayetine Müdayene ayeti denir.
160-MÜCMEL : Mânâsı anlaşılmayacak derecede Özet halde ve îzâha muhtaç söz, kısa ifade.
161-MÜTEŞABİH : Birbirine benzeyen. Usûl-i fıkha göre, Kurân-ı Kerîm ve hâdîs-i şerifte geçen ve ne kasdedildiği kesin olarak bilinemeyen söz. Çoğulu: Müteşâbihât.
162-MÜTEVATİR: Yalan üzerinde toptan birleşmeleri akılca imkânsız olan bir topluluğun, aynı şekilde başka bir topluluktan rivayet etmiş olduğu haber veya hadîs
163-MÜŞKİLÜL-KURAN: Kuran okurken zihne takılan ayetler
164-MUAVVİZATEYN:Felak , nas sureklerinin ikisine birden verilen isim.
165-MÜTEŞABİH AYETLER:Birden fazla manaya gelen , manası açık olmayıp manasında kapalılık bulunan, açıklamaya ihtiyaç duyulan ayetlere müteşabih ayetler
166-NASSini bir terim olarak geniş anlamıyla- Kur`an ve Sünnet metinlerini ifade eder.
166-NÜZUL-İ KUR`ANeygamber Efendimize Allah tarafindan Kur`an ayetlerinin gelmesine denir.Bu ayetleri Cibri-i Emin`in getirmesine de, inzal, tenzil denir.
167-SİYAK-SİBAK:Kuran-ı Kerimin bir ayetini yorumlarken, konu ve kitap bütünlüğüne dikkat etmek ilmidir.
168-TERTİL:Kuranı ağır ağır, kelime ve harflerin hakkını vererek güzelce okuma.
169-ULUMUL-KURAN :Cemul-Kurân, Esbabun-Nüzûl, -ve1-mensuh vb. gibi Kurân-ı Kerîmle doğrudan irtibatı olan konuları inceleyen ilim. Başka bir ifadeyle; Kurâna hizmet eden veya Kurana dayanan ilimlere ulûmu1-Kurân denir
170-VÜCUH VEN-NEZAİR :Kurân-i Kerîmde bir lafzın bir kaç mânâda kullanılmasına vucûh denir. Birden fazla kelimenin aynı mânâda kullanılmasına da nezâir denir
171-ZELLETÜL-KÂRÎ:Manası değişecek şekilde Kur`an-ı yanlış okumak.Buna zelletu`l-kari denir.AnlamıOkuyanın sürcmesi, yanı yanlış okuması demektir.
172-ZEVATUR-RA:Elif Lâm Râ ile başlayan Yûnus,Hûd,Yûsuf, Rad,İbrahim ve Hicr sûrelerine verilen isimdir.Felak ve Nas surelerine; MUAVİZETEYN,Bakara ve Ali İmran surelerine;ZEHREVAN,Târık suresinden Beyyine suresine kadar olan surelere verilen ortak isim;Et TUVALUL MUVASSAT,Zilzâl suresinden Nâs suresine kadar olan bütün surelere verilen ortak isim;Et TUVALUL KISAR,Hucurât suresinden Buruc suresine kadar olan surelere verilen ortak isim;Et TUVALUL MUFASSAL,Bakara-Ali İmran-Nisa-Maide-Enam-Araf-Enfal sureleri;SEBUL TIVAL(Yedi Uzun Sure)
173-Kuran-ın yavaş yavaş inmesine ne ad verilir?Tencimül Kuran
174-Hz. İsa zamanında, gökten indirilmesi istenen bir sofradan bahsedildiği için Sofra anlamına gelen sureye ne ad verilir?Maide
175-Ayetler arasında uyum ve ahengi açıklayan ilim veya kavrama ne denir?Tanasubul Ayat
176-Medine dedi en meşhur vahiy katibi aşağıdakilerden hangisidir?Übey b.Kab
177-Kuranın çoğaltılmasına hangi yılda başlanmıştır?H .25
178-Kuranın anlaşılmasında çağdaş bir yöntem olan İşaret sistemini ön plana çıkaran ilim dalına ne ad verlir?Sembolik
179-Elif,Lam,Ra ile başlayan surelere ne ad verilir?Zevatur Ra
180-Bir ayetin bir surede birden fazla tekrarlanmasına ne ad verilir?Terdit
181-Tercümânul- Kurân ve İlim denizi Ünvanına Abdullah b. Abbas aittir.
182-Medine medresesini kuran ve burada meşhur talebeler yetiştiren alim Ubeyy b. Kab
183-Yasin suresinde anlatılan kavim Ashabı Karye
184-Rasulullaha yolculuk ve misafirlikte olmayıp, yerleşik durumda iken gelen vahye Hadari denir.
185-Enfal suresinin diğer adı Ganimet
186-Kuran ı Kerimde surelerin başında okuyanın ve dinleyenin ilgisini çekmek için söze tatlı, akıcı, ince ve güzel bir üslupla başlamasına Fevatihus suver denir.
188-Kuran hristiyanlar için NASRANİ tabiri kullanır .
189-Ruhul Kudüs kelimesi Kuran´ da Cebrail anlamda kullanılmıştır.
190-İçerisinde Beni Nadir olayı geçen sure Haşr Suresi
191-Yolculukta namazın kısatılması ile ilgili ayet Nisa-101
192-Kuran ve Sünnetde ´Hadd-i Kazf´ olarak adlandırılan ceza Zina iftirası cezası
193- Savaş Ganimeti anlamına gelen sure Enfal
194-Ayetler ve sureler arasında icmal-tafsil, umumilik-hususilik, aklilik-hissilik,
sebep-müsebbeb, benzerlik-zıtlık gibi mana irtibatı sağlamaya Tenasüb denir.
195-Sebe suresinde geçen Sebelileri cezalandırmak amacıyla onlara gönderilen sel baskınına Seylü-l arim
196- Kuranı Kerimin Mücadele suresinin her ayetinde ALLAH kelimesi vardır.
197-Allah (c.c.) kelimesi Kuranda 2697defa zikredilmiştir.
198-Kuranı Kerimde tek ismi zikredilmiş kadın Hz. Meryem.
199-Kuran ayrıca Kelamullah, Kitabullah, Furkan, Tenzil, Mushaf, Kitab, Nur ve Ümmülkitap isimleriyle bilinir.
200-En meshur rivâyet tefsirleri ve müellifleri şunlardır.
1. İbn Cerîr et-Taberi (Câmiul- Beyân an Tevîli Âyil- Kurân.)
2. İbn Ebî Hâtim(Tefsirul- Kurânil- Azîm Musneden an Rasûlillâhi ves- Sahâbeti vet- Tâbiîn.)
3. Ebul- Leys Semerkandî (Tefsiru Ebil- Leys.)
4. el-Vâhidî (el-Vecîz fî Tefsiril- Kurânil- Azîz.)
5. el-Begavî (Meâlimut- Tenzîl.)
6. İbn Atiye (el-Muharrarul- Vecîz fî Tefsiri Kitâbil- Azîz.
7. İbn Kesîr (Tefsirul- Kurânil- Azîm.)
8. Celâluddîn es-Suyutî ( ed-Dürrül- Mensûr fit- Tefsir bil- Mesûr)
b. İcmâlî Tefsir:Kurân âyetlerinin icmâlî olarak (kısaca) tefsir edilmesidir. Bu metotla yapılan tefsire, daha çok radyo ve televizyon konusmalarında rastlanır.Bu çesit tefsire; Celâleyn tefsiri, Ferîd Vecdînin Tefsirul- Kurânil- Kerim ve Mucemmeul- Buhûsil- İslâmiyyenin hazırladığı Tefsirul- Vasîti misâl olarak zikredebiliriz.
c. Mukâren Tefsir (Karsılastırmalı Tefsir):Müfessir tefsirini yapacağı âyetin tefsiri için daha önce yazılan tefsirlere mürâcaat eder. Müfessirlerin değisik tefsir metotları ile yaptıkları tefsirlerini karsılastırır. Bu görüsler içinde itimat ettiği görüsü alır, tercih etmediği görüsleri terkeder.Âlûsînin Rûhul- Meânî tefsiri mukâren tefsire örnek olarak gösterilebilir.
201-Dirâyet tefsiri; rivâyetlere münhasır kalmayıp Arap dili ve edebiyâtı, dînî ve felsefî ilimler ile çesitli müspet ilimlere dayanılarak yapılan tefsirdir. Bu kaynaklarla yapılan tefsire de dirâyet tefsiri veya rey ile tefsir ya da makûl tefsir denir.
-Dirâyet tefsiri kendi arasında ikiye ayrılır:
1. Mutlak Dirâyet Tefsiri. Kendisinde muayyen bir görüsün meselâ; sûfî, felsefî veya fennî görüsün hâkim olmadığı dirâyet tefsiridir. Simdi de bu tarzda yazılmıs birkaç önemli mutlak dirâyet tefsir ve müfessirlerini zikredelim:
1. Fahruddin er-Razî (Mefâtîhul- Gayb (Tefsir-i Kebîr).
2. Kâdî Beydavi (Envârut- Tenzîl ve Esrârut- Tevîl.)
3. Nesefî( Medâriküt- Tenzîl ve Hakâkikut- Tevîl.)
4. el-Hâzin(Lübâbut- Tevîl fî Meânit- Tenzîl.)
5. Ebu Hayyân el-Endelûsî (el-Bahrul- Muhît.)
6. Hatîb Sirbînî (es-Sirâcül- Münîr.)
7. Ebussuûd Efendi ( İrsâdül- Aklis-Selîm İlâ Mezâyel- Kurânil-Kerim.)
2.Mukayyed Dirâyet Tefsiri:Mukayyed Dirâyet Tefsiri kendi arasında bazı bölümlere ayrılır:
a. Tasavvufî/Sûfî Tefsir( 1. Nazarî Sûfî/Tasavvufî Tefsir. 2.İsârî veya Amelî Tefsir.)
b. Felsefî Tefsir.
c. Fıkhî Tefsir.
d. Fennî Tefsir.
e. Edebî-İçtimaî Tefsir( 1. Edebî Tefsir. 2. İçtimaî Tefsir.)
f. Lügavî Tefsir.
g. Târihî Tefsir.
h. Fırka Tefsirleri.
ı. İlhâdî Tefsir.
Kaynak:
-TDV.İslam Ansiklopedisi
-Osman Keskioğlu,Kuran-ı Kerim Bilgileri
-DİB ,Kavramlar Sözlüğü.
-İlahiyat Ders Notları.
https://m.facebook.com/groups/678809388840065?view=permalink&id=1585387834848878