FIKH´IN KAYNAGI

Bir ilmin adi olarak Fikh´in kaynagi ve mesnedi KİTAB ve SUNNET´tir.

“Kitab”dan kasit Kur´an-i Kerim,“Sunnet”ten kasit da Peygamberimiz (A.S.)´in sözleri, fiileri ve takrirleridir.

Hukukun tarifi kisminda söylendigi gibi İslam Dini´nde Şari´
Allah´tir.Kanun koyucu Allah olunca, İslam Hukukunun kaynagi sadece Allah olur. Allah´in hükümleri de Kur´an´dan ögrenilir. Ancak Peygamberimiz A.S. vahyin, dolasiyla Allah´in murakabesinde olmasi yönüyle yani Allah´in müsadesiyle İslam Hukuku icin ikinci bir kaynaktir.

Ama
Şunu da hemen tekrar edelim ki bu ikinci kaynak ta yine ilk kaynaga dayanir ve ondan kaynaklanir.

Ayet ve hadisleri (nasslari) anlamak ve ondan hüküm cikarmak icin cesitli deliller kullanilmistir. Bunlar hakkinda uzun bilgi Fikih Usulu kitablarda verilmektedir.

İstinbat (hüküm cikarma) delilleri ve İslam Hukukunun kaynaklari su sekilde siralanir:

Asli Deliller:
Kitab, sunnet, icma ve kiyas. Dört mezheb bu delilleri kullanmistir.

Bunlarin disinda tali derecede baska deliller de vardir:
İstihsan, mursel maslahatlar, istishab, asli beraet, sahabi fetvalari, gecmis Şeriatler, örf ve adet, Medinelilerin ameli gibi.

Fikha dair temel eserlere “Kaynak Kitablar” denmesi mecazendir. Cünkü hakikatta Fikhin kaynagi Kitab ve Sunnet´tir. (Fikih Dersleri Sf. 23/Prof. Dr. Orhan Ceker)