Talak

Ali

Sp Kullanıcı
15 Eyl 2017
5,923
10,677
TALAK

İslam hukukunda, nikahla kurulan evlilik bagini cözmek, ortadan kaldirmaktir. Boşama anlaminda tatlik şeklinde kullanilir.

İslam´a göre evlilikten maksad, huzurlu bir aile hayati kurmak ve böyle bir yuvada iyi bir nesil yetiştirmektir. Ama, böyle yüce gayelerle kurulan evliliklerin hepsinin başariya ulaşmasi mümkün degildir. Bazan ölüm ve hastalik gibi tabii engeller, bazan da gecimsizlik, münaferet, eşlerin birbirini sevmemesi, anlaşamama gibi eşlerden kaynaklanan engeller evliligin başari ve devamina mani olur.

İslam, evliligi nasil gayesinden uzaklaştigi, eşlerin bir arada huzurla yaşamalarina imkan kalmadigi, ihtiyac ve zaruretlerin gerektirdigi hallerde evliligin sona gerektirdigi hallerde evliligin sona erdirilmesineizin vermiştir. Bu izin dogrutusunda evlilige, erkek tarafindan dogrudan ya da kadindan aldigi bir bedel karşiliginda son verilebilecegi gibi, talak hakkini elinde tutan kadin tarafindan, hakim veya hakem kararliyla da son verilebilir.

Talakin Hikmeti:
Evliligin huzur ve mutluluk icinde devam ettirilebilmesi, herseyden önce eşlerin birbirini sevip saymalarina baglidir. Hemen her evlilik bu düşünceyle kurulur. Fakat hepsinin bu hedefe ulaştigi söylenemez. Böyle güzelve samimi duygularla evlenenler daha sonra mutlu olamamişlar ve olmalari da mümkün degilse, ömür boyu bu müşterek hayatakatlamalarinin bir anlami yoktur. Bu durumda evlilige son vererek izdiraptan kurtulmalari gerekir.

İnsani maddi ve manevi özellikleriyle ele aldigimizda, onun her yönüylele mükemmel olmadigini görürüz. Bu nedenle, taraflarda biri, evliligin kuruluşunda veya devami sirasinda bir hata, kusur yapmiş olabilir. Bu hata veya kusurlarin telafisi imkansiz da olabilir. Taraflarin bunun cezasini bir ömür boyunca cekmeleri dogru degildir. Öyleyse cözüm, cekilmez hale gelen evliligi sona erdirmek, taraflarin belkide mutlu olabilecekleri diger bir evlilige imkan tanimaktir.

Talakin Hükmü:
İslam gercekci bir dindir. Yani hükümleri, insan fitratinda var olan gercekler dikkate alinarak konulmuştur. İnsani en iyi taniyan Cenab-i Hak, bu durumlardan haberdar oldugu icin, cekilmez hale gelen evliliklerin son verilmesine musaade etmiştir.

“Talak (boşama) iki keredir. Sonra ya iyilikle gecinmek ya da güzellikle ayrilmak gerekir.(el-Bakara, 2/229).
“Ey Peygamber! Kadinlari boşayacagizda iddetleri vaktinde boşayin, iddeti de sayin.”(et-Talak, 65/1). Hz. Peygamber de “Allah nezdinde helalin en sevimsiz olani boşamadir.”buyurmuştur (Ebu Davud, Talak, 3).

Bu nasslardan da anlaşilacagi gibi talak caizdir, mubahtir. Ancak, ihtiyac ve zarurethalinde başvurulmasi gereken bir caredir. Talakin genel hükmü bu olmakla birlikte, bu hüküm yerine göre degişir.

Mesela, bid´i boşamalar haramdir. Kusuru bulunmayan bir eşi usulune uygun olarak boşamak mekruh; dindar ve iffetli olmayan eşi boşamak mendub; gecimsizlik halinde hakemlerin gerekli bulundugu boşama farz; sevilmeyen eşin boşanmasi ise caizdir.

Talak Yetkisi:
a-Boşama hakki prensip olarak erkegin. Evlilik hayatinda yüklendigi sorumluluk ve külfet acisindan erkek buna daha layik görülmüştür. Ne var ki, talakin gecerli olabilmesi icin erkegin bazi şartlara sahip olmasi gerekir. Bunlar, akil ve bulugdur. Mukrehin (zorlanan, ölümle tehdit edilen), sarhoşun, medhuşun (öfke halindeki kimse, talak ehliyetine sahip olup olmadigi, yani bunlarin talaklarinin gecerli olup olmadigi alimler arasinda ihtilaflidir. Hanefilere göre bunlarin talaklari gecerlidir.

B-Nikah akdinde şart koşulursa, talak hakki kadina veya ücüncü bir şahsa devredebilir. Talak hakkinin devredilmesine tefviz; boşama hakki kendisine devredilem kadina mufavvaza denir. Bu durumda kadin istedigi zaman talak hakkini kullanabilir. Erkek dilerse, boşama hakkini nikahtan sonra da kadina devredebilir.

Talakin Ceşitleri:
Bicimi ve sonuclari bakimindan talak ceşitlere ayrilir. Biciminin Kur´an ve sunnetin belirledigi kurallara uygunlugu acisindan talak sunni ve bid´i olmak üzere ikiye ayrilir. Sonucunda evlilik hayatina dönüş imkani taniyip tanimamasi bakimindan da talakin ric´a ve bain olmak üzere iki ceşidi vardir.(Şamil İslam Ansiklopedisi Ct. 6. Sf. 103/Heyet)
 

Son mesajlar