Zekeriyya Aleyhisselam

Hazret-i Zekeriyya, Suleyman aleyhisselam´in soyundan pek büyük bir peygamberdir. Beytu´l-Makdis´de Reis idi. Kendisine peygamberlik ihsan edilmistir. Hazret-i Zekeriyya´nin zevcesi “İşa”in kiz kardesi olan Hanne kocasi İmran´dan Meryem adinda bir kiz dogurmustu. Daha önce yapmis oldugu adaga dayanarak bu kizini Beyt-i Makdis´in hizmetine baglamisti. Zekeriyya aleyhisselam da, bunu alip teyzesi İşa´nin yanina götürdü. Meryem teyzesinin yaninda büyüdükten sonra, Beytu´l-Makdis´de kendisine özel olarak ayrilan bir odada ibadetle mesgul oluyordu. Bu pek temiz ve iffetli kiz, koca yüzü görmedigi halde, Yüce Allah´in bir kudret ve hikmet eseri olarak gebe kaldi. Hazret-i İsa´yi dogurdu.

Hazret-i İsa´nin babasiz olarak dogmasindan dolayi, Yahudiler süpheye düstüler. Babasiz cocuk olmaz diyorlardi. Oysa ki Adem aleyhisselam´in hem babasiz, hem de anasiz yaratilmis olduguna inaiyorlardi. Hazret-i İsa´nin da bir mucize cocuk oldugunu görüp duruyorlardi. Sonunda Zekeriyya aleyhisselam gibi sani pek yüksek bir peygambere iftira ederek yasli halinde onu sehid ettiler.(Büyük İslam İlmihali, Sf. 490/Ömer Nasuhi Bilmen)

HAZRET-İ ZEKERİYYA ALEYHİSSELAM

Hz. Zekeriyya (a.s.), Hz. Suleyman´in (a.s.) neslindendir. Kudus´te Mescid Aksa´da dini reis idi. Cenab-i Hak, daha sonra onu, İsrailoarina peygamber yapti. Hz. Zekeriyya (a.s.), yeni bir seriat getirmemis; Hz. Musa´nin (a.s.) seriatiyla amel etmistir. Muslim´in rivayetden Hz. Zekeriyya´nin (a.s.) dülgerlik sanatini da bildini anliyoruz.(Muslim Terc., VII/264; Tac, III/301.)

Hz. Zekeriyya, İsa adinda bir hanimla evliydi. Kari koca her ikisi de uzun zamandir evli olduklari halde, hic cocuklari olmamisti. Artik iyice yaslanmislar, bu yastan sonra cocuk sahibi olacaklarina dair pek ümitleri de kalmamisti.

Hz. Zekeriyya´nin duasi

Hz. Meryem´in bu halini görünce Hz. Zekeriyya´ya, Cenab-i Haktan böyle temiz bir cocuk isteme arzusu geldi. Gerci gerek kendisinin, gerekse hamininin artik cocuk sahibi olma yaslari gecmisti. Fakat Cenab-i Hak isteseHz. Meryem´e hesapsiz riziklar ihsan ettigi gibi, fazlindan kendisine de bir cocuk ihsan edebilirdi.(Ali İmran Suresi, 38;M.Vehbi, a.g.e., II/638.)

Aslinda Hz. Zekeriyya´nin böyle bir cocuga cok ihtiyaci da vardi. Zira kendisi iyice yaslanmisti. O vakte kadar kendisine hayru´l-halef olacak hic kimsesi olmamisti. Kendisi vefat ettikten sonra, bu vazifeler ya ehliyetsiz ellere gecerse ne olurdu? İste Hz. Zekeriyya´nin cocuk sahibi olmasini arzulamasindaki asil sebeb buydu. Yoksa sadece babalik hislerini tatmin etmek degildi.

Hz. Zekeriyya derhal gizli, hafi bir nida ile, Rabbine duaya basladi.(Meryem Suresi, 3.)Önce Cenab-i Hakkin merhametini celbedecekti bazi hallerini sefaatci olarak arzetti:

“Ya Rab! Benim kemiklerim zayifladi. Bu bedeni tasiyamiyor. Ölüme dogru yaklastim. Basimdaki saclarim ihtiyarliga alamet olarak tamamen bem beyaz kesildi. Siyahligi tamamen kayboldu. Ya Rab! Ben, sana dua ettigimde hic bir zaman mahrum olmadim. Her zaman duami kabul ettin.”(Meryem Suresi, 4.)

Hz. Zekeriyya halini bu sekilde belirttikten sonra, asil arzusunu Cenab-i Hakka arzetmeye basladi:
“Ya Rabbi! Beni yanliz basima terketme. İsmim-cismim unutulmasin. Bana hayru´l-halef olacak ve namini ikba edecek bir oglan ihsan et.

“Ya Rabbi! Ben, benden sonra benim velilerimden korkarim. Benim hanimim artik cocuk doguramaz caga geldi. Fazl ve ihsanindan Sen bana, bir halef hibe et. Ya Rab, öyle bir halef ki bana, Al-i Yakub´tan kalan dini merasimleri ve seairleri insanlara teblig etmede varis olsun.”(Meryem Suresi, 5-6;Enbiya Suresi, 89.)

Hz. Zekeriyya´nin duasinin kabulu

Cenab-i Hak, Hz. Zekeriyya´nin bu halis duasini kabul etti. Derhal Cebrail´i (a.s.) göndererek durumu ona müjdelemesini emretti.

O sirada Hz. Zekeriyya, ibadetle mesguldu. Cebrail (a.s.), ona Cenab-i Hakkin Yahha isminde bir ogul ihsan edecegini; bu cocugun daha evvel bir adasi bulunmadigini müjdeledi.(Meryem Suresi, 7; Ali İmran Suresi, 39.)Dogacak cocuga Yahya ismi, dogrudan dogruya Cenab-i Hak tarafindan verilmistir ki, bu yanliz Hz. Yahya´ya has bir lütuftur.(Peygamberler Tarihi, Sf. 346. 350. 352/Bünyamin Ates)

HZ. ZEKERİYA

Hz. Suleyman´in neslindndir.Hz. Zekeriya´nin epey yasli oldugu sirada amcanin oglu Umran bin Masan´in kizi Meryem bekar oldugu halde, Hz. İsa´yi vucuda getirdi. Bu durumu gören ahali <Babasiz oglan dogmaz> diye Hz. Zekeriya´yi agir bir sekilde ithama basladilar. Bunu duyan Hz. Zekeriya kafirlerin serrinden korunmak icin kacip bir agacin kovuguna gizlendi. Şeytan; diye kafirlere yerini gösterince, kafirler hemen testere getirerek agaci bicmeye basladilar. Böylece Hz. Zekeriya 100 yasinda iken kafirler tarafindan öldürüldü.(Hadisat, Nisanci Mehmed Pasa, Sf. 35)

HZ. ZEKERİYA

Haberi veren der ki: O, Zekeriyya b. Azen´dir. Zekeriyya b. Azen ve İmran b. Masan b. el-Yeakim Davud Peygamber aleyhisselam´in cocuklarindan olup, Yahuza(Yahuda) b. Yakub´un sibtindandirlar. İkisi bir zamanda bulundular. Zekeriyya, İmran kizi Eşya´la evlendi. Zekeriyya Meryem Binti İmran´in kizkardesi Eşya Binti İmran´la evlendi. Meryem´in annesinin adi Hanne´dir. Yahya ile İsa teyze cocuklari idiler. Zekiriyya dülger idi. Yahudiler onun fahise Meryem´den kazanildigini yaydilar ve onu agacin icinde öldürdüler. Şöyle ki agaci kestiler ve onu da bu agacla beraber kestiler.

Veheb dedi ki: Kactigi zaman agacin icine girdi. Onu kesmek icin testereyi agacin üzerine koydular. Testere onun bedenine eristigi zaman inledi. Bunun üzeine Allah Azze ve Celle ona söyle vahyetti:
ve derhal sukut etti inlemedi. Nihayet kesilerek ikiye bölündü.(El-Maarif, İbn Kuteybe, Sf. 43/Hasan Ege)