İsrailogullari Arasinda Fitnelerin Basgöstermesi
İbni Cerir ve baskalari söyle dedi: Bütün bunlardan sonra İsrailogullarinin isi iyice karisti, fitneler ve fesadlar cogaldi ve Peygamberleri öldürdüler. Allah Celle Celaluh da, Peygamberlerin yerine onlara hem kendi iclerinde zulmeden, kanlarini döken zorba krallar, hem de ayni sekilde daha baska düsmanlari musallat etti. Düsmanlarindan biri ile savastiklarinda daha önce bahsi gecen Kubbet-uz-Zaman da ki Tabut-ul Misak´i yanlarinda bulunduruyorlardi. Onun bereketi, Allah Azze ve Cellenin onda kildigi sukunet ve Musa ile Harun aile halkinin terekesinden arta kalanlar ile yardim olunuyor/galib geliyorlardi. Gazze ve Aşkelon ahalisi ile yaptiklari savaslarda yenilmisler, düsmanlari Tabut-ul Misak´i ellerinden almisti.
O zaman İsrailogullarini krali bunu ögrendiginde boynu yana düstü ve üzüntüsünden öldü. Artik İsrailogullari cobansiz sürü gibi ortada kalmisti. Taki , Allah Celle Celaluh, iclerinden Şemvil (Samuel) isimli Peygamberi gönderdi. İsrailogullari, ondan düsmanlari ile savasabilmek icin baslarina kral tayin etmesini istedi. Allah Azze ve Celle, Kitabinda onlar ile ilgili bize anlattiklarini insallah aktaracagiz.
İbni Cerir diyor ki: Yusa b. Nun ile Allah Azze ve Cellenin Şemuyel (Samuel) b. Bali´yi Peygamber olarak göndermesinin arasinda dört yüz altmis sene vardir. Daha sonra İbni Cerir, onlarin baslarina gecen krallarin krallik sürelerini tafsilatli olarak zikretmis ve teker teker adlarini söylemistir. Biz, bilerek onlari burada zikretmedik.
ŞAMUEL (ŞEMUYEL) ALEYHİSSELAM´IN KISSASI
Davud aleyhisselam´in ortaya cikisi da onun zamaninda olmustu. O´nun ismi; Şemuyel Eşmuyel de, denmistir b. Bali b. Alkame b. Yerham b. Yehu b. Tehu b. Savf b. Alkame b. Mahis b. amusa b. Azriya´dir. Mukatil, onun Harun hanedanindan oldugunu söylemistir. Mucahid dem, onun Eşmuyil b. Helfeka oldugunu iddia etmis, nesebinde bundan daha fazlasini zikretmemistir. Dogrusunu en iyi bilen, Allah Azze ve Celledir.
Suddi, Salebi ve baskalari İbni Abbas, İbni Mesud ve diger bazi sahabelerden su olayi hikaye etmektedir: Gazze ve Aşkelon´da bulunan Amelikalilar, İsrailogullarina galib gelmis. Onlardan bir cogunu öldürmüs ve cocuklarindan cok sayida esir almislardi. Levi hanedanindan nubuvvet kesilmis, iclerinden sadece hamile bir kadin kalmisti. Kadin, Allah Celle Celaluha kendisine bir erkek cocuk nasib etmesi icin dua ediyordu. Allah Azze ve Celle ihsan etti kadin bir erkek cocuk dogurdun ve Samuel diye isimlendirdi. İbranice de manasi İsmail olup, Allah duami kabul etti/isitti demektir.
Genclik cagina geldiginde annesi Samuel´i Beyt-i Makdis´e götürdü, ibadet ve ilim ögrenmesi icin onu salih bir adama teslim etti. Samuel, artik adamin yaninda kaliyordu. Olgunluk caginda iken, bir gece uyku esnasinda mescid tarafindan bir ses duydu. Ürkmüs bir sekilde sese dikat kesildi. Hocasinin kendisini cagirdigini zannedip Beni mi cagirdiniz? diye sordu. (Ses sahibi) onu korkutmak istemedigi icin evet, uyu dedi. Samuel de, uyudu. Daha sonra ayni sekilde ikinci defa ona seslendi. Sonra ücüncü defa seslendiginde Cebrail aleyhisselam´in kendisini cagirdigini gördü ve Samuel onun yanina geldi. Cebrail aleyhisselam, söyle dedi: Rabbin, seni kavmine Peygamber olarak gönderdi.(Bu rivayetin Senedini Şeyh Ahmed Şakir, tashih etmistir.)
Artik Samuel´in durumu, Allah Azze ve Cellenin kitabinda anlattigi su sekilde oldu. Allah Celle Celaluh, Kitab-i Azizi´nde söyle buyuruyor:
Musa´dan sonra, Beni İsrail´den ileri gelen kimseleri görmedin mi? Kendilerine gönderilmis bir Peygambere: Bize bir hükümdar gönder ki (onun komutasinda) Allah yolunda savasalim demislerdi. Ya size savas yazilir da savasmazsaniz? dedi. Yurtlarimizdan cikarilmis, cocuklarimizdan uzaklastirilmis oldugumuz halde Allah neden savasmayalim? dediler. Kendilerine savas yazilinca, iclerinden pek azi haric, geri dönüp kactilar. Allah zalimleri iyi bilir. Peygamberleri onlara: Bilin ki Allah, Talut´u size hükümdar olarak gönderdi dedi. Bunun üzerine: Biz, hükümdarliga daha layik oldugumuz halde, kendisine servet ve zenginlik yönünden genis imkanlar verilmemisken o bize nasil hükümdar olur? Dediler. Allah sizin üzerinize onu secti, ilimde ve bedende ona üstünlük verdi. Allah mülkünü diledigine verir. Allah her seyi ihata eden ve her seyi bilendirdedi.
Peygamberleri onlara: Onun hükümdarliginin alameti, Tabut´un size gelmesidir. Meleklerin tasidigi o Tabut icinde Rabbinizden size bir ferahlik ve sukunet, Musa ve Harun hanedanlarinin biraktiklarindan bir kalinti vardir. Eger inanmis kimseler iseniz sizin icin bunda süphesiz bir alamet vardir, dedi. Talut askerlerle beraber (cihad icin) ayrilinca: Biliniz ki Allah sizi bir irmakla imtihan edecek. Kim ondan icerse benden degildir. Eliyle bir avuc icen müstesna kim ondan icmezse bendendir, dedi. İclerinden pek azi müstesna pek azi müstesna hepsi irmaktan ictiler. Talut ve iman edenler beraberce irmagi gecince: Bugün bizim Calut´a ve askerlerine karsi koyacak hic gücümüz yoktur, dediler. Allah´in huzuruna varacaklarina inananlar: Nice az sayida bir birlik Allah´in izniyle cok sayidaki birligi yenmistir.
Allah sabredenlerle beraberdir, dediler. Calut ve askerleriyle savasa tutustuklarinda.
Ey Rabbimiz! Üzerimize sabir yagdir. Bize cesaret ver ki tutunalim. Kafir kavme karsi bize yardim et, dediler. Sonunda Allah´in izniyle onlari yendiler. Davud da Calut´u öldürdü. Allah ona (Davud´a) hükümdarlik ve hikmet verdi, diledigi ilimlerden ona ögretti. Eger Allah´in insanlardan bir kisminin kötülügünü digerleriyle savmasi olmasaydi elbette yeryüzü altüst olurdu. Lakin Allah bütün insanliga karsi lütuf ve kerem sahibidir.(Bakara suresi. 246-251)
Mufessirlerin cogu, bu kissada zikredilen kavmin Peygamberinin Samuel oldugunu söylemistir. Şemu´n da, denilmistir. Yine ikisinin ayni kisi oldugu da söylenmistir. Bu kavmin Peygamberinin Yusa aleyhisselam oldugu da iddia edilmistir. Ancak bu uzak bir görüstür. Daha önceden de acikladigimiz gibi İmam Ebu Cafer İbni Cerir Tarihinde Yusa aleyhisselam´in ölümü ile Samuel aleyhisselam´in Peygamberligi arasinda dört yüz altmis sene oldugunu söylemektedir. Allahu alem.
İbni Cerir ve baskalari söyle dedi: Bütün bunlardan sonra İsrailogullarinin isi iyice karisti, fitneler ve fesadlar cogaldi ve Peygamberleri öldürdüler. Allah Celle Celaluh da, Peygamberlerin yerine onlara hem kendi iclerinde zulmeden, kanlarini döken zorba krallar, hem de ayni sekilde daha baska düsmanlari musallat etti. Düsmanlarindan biri ile savastiklarinda daha önce bahsi gecen Kubbet-uz-Zaman da ki Tabut-ul Misak´i yanlarinda bulunduruyorlardi. Onun bereketi, Allah Azze ve Cellenin onda kildigi sukunet ve Musa ile Harun aile halkinin terekesinden arta kalanlar ile yardim olunuyor/galib geliyorlardi. Gazze ve Aşkelon ahalisi ile yaptiklari savaslarda yenilmisler, düsmanlari Tabut-ul Misak´i ellerinden almisti.
O zaman İsrailogullarini krali bunu ögrendiginde boynu yana düstü ve üzüntüsünden öldü. Artik İsrailogullari cobansiz sürü gibi ortada kalmisti. Taki , Allah Celle Celaluh, iclerinden Şemvil (Samuel) isimli Peygamberi gönderdi. İsrailogullari, ondan düsmanlari ile savasabilmek icin baslarina kral tayin etmesini istedi. Allah Azze ve Celle, Kitabinda onlar ile ilgili bize anlattiklarini insallah aktaracagiz.
İbni Cerir diyor ki: Yusa b. Nun ile Allah Azze ve Cellenin Şemuyel (Samuel) b. Bali´yi Peygamber olarak göndermesinin arasinda dört yüz altmis sene vardir. Daha sonra İbni Cerir, onlarin baslarina gecen krallarin krallik sürelerini tafsilatli olarak zikretmis ve teker teker adlarini söylemistir. Biz, bilerek onlari burada zikretmedik.
ŞAMUEL (ŞEMUYEL) ALEYHİSSELAM´IN KISSASI
Davud aleyhisselam´in ortaya cikisi da onun zamaninda olmustu. O´nun ismi; Şemuyel Eşmuyel de, denmistir b. Bali b. Alkame b. Yerham b. Yehu b. Tehu b. Savf b. Alkame b. Mahis b. amusa b. Azriya´dir. Mukatil, onun Harun hanedanindan oldugunu söylemistir. Mucahid dem, onun Eşmuyil b. Helfeka oldugunu iddia etmis, nesebinde bundan daha fazlasini zikretmemistir. Dogrusunu en iyi bilen, Allah Azze ve Celledir.
Suddi, Salebi ve baskalari İbni Abbas, İbni Mesud ve diger bazi sahabelerden su olayi hikaye etmektedir: Gazze ve Aşkelon´da bulunan Amelikalilar, İsrailogullarina galib gelmis. Onlardan bir cogunu öldürmüs ve cocuklarindan cok sayida esir almislardi. Levi hanedanindan nubuvvet kesilmis, iclerinden sadece hamile bir kadin kalmisti. Kadin, Allah Celle Celaluha kendisine bir erkek cocuk nasib etmesi icin dua ediyordu. Allah Azze ve Celle ihsan etti kadin bir erkek cocuk dogurdun ve Samuel diye isimlendirdi. İbranice de manasi İsmail olup, Allah duami kabul etti/isitti demektir.
Genclik cagina geldiginde annesi Samuel´i Beyt-i Makdis´e götürdü, ibadet ve ilim ögrenmesi icin onu salih bir adama teslim etti. Samuel, artik adamin yaninda kaliyordu. Olgunluk caginda iken, bir gece uyku esnasinda mescid tarafindan bir ses duydu. Ürkmüs bir sekilde sese dikat kesildi. Hocasinin kendisini cagirdigini zannedip Beni mi cagirdiniz? diye sordu. (Ses sahibi) onu korkutmak istemedigi icin evet, uyu dedi. Samuel de, uyudu. Daha sonra ayni sekilde ikinci defa ona seslendi. Sonra ücüncü defa seslendiginde Cebrail aleyhisselam´in kendisini cagirdigini gördü ve Samuel onun yanina geldi. Cebrail aleyhisselam, söyle dedi: Rabbin, seni kavmine Peygamber olarak gönderdi.(Bu rivayetin Senedini Şeyh Ahmed Şakir, tashih etmistir.)
Artik Samuel´in durumu, Allah Azze ve Cellenin kitabinda anlattigi su sekilde oldu. Allah Celle Celaluh, Kitab-i Azizi´nde söyle buyuruyor:
Musa´dan sonra, Beni İsrail´den ileri gelen kimseleri görmedin mi? Kendilerine gönderilmis bir Peygambere: Bize bir hükümdar gönder ki (onun komutasinda) Allah yolunda savasalim demislerdi. Ya size savas yazilir da savasmazsaniz? dedi. Yurtlarimizdan cikarilmis, cocuklarimizdan uzaklastirilmis oldugumuz halde Allah neden savasmayalim? dediler. Kendilerine savas yazilinca, iclerinden pek azi haric, geri dönüp kactilar. Allah zalimleri iyi bilir. Peygamberleri onlara: Bilin ki Allah, Talut´u size hükümdar olarak gönderdi dedi. Bunun üzerine: Biz, hükümdarliga daha layik oldugumuz halde, kendisine servet ve zenginlik yönünden genis imkanlar verilmemisken o bize nasil hükümdar olur? Dediler. Allah sizin üzerinize onu secti, ilimde ve bedende ona üstünlük verdi. Allah mülkünü diledigine verir. Allah her seyi ihata eden ve her seyi bilendirdedi.
Peygamberleri onlara: Onun hükümdarliginin alameti, Tabut´un size gelmesidir. Meleklerin tasidigi o Tabut icinde Rabbinizden size bir ferahlik ve sukunet, Musa ve Harun hanedanlarinin biraktiklarindan bir kalinti vardir. Eger inanmis kimseler iseniz sizin icin bunda süphesiz bir alamet vardir, dedi. Talut askerlerle beraber (cihad icin) ayrilinca: Biliniz ki Allah sizi bir irmakla imtihan edecek. Kim ondan icerse benden degildir. Eliyle bir avuc icen müstesna kim ondan icmezse bendendir, dedi. İclerinden pek azi müstesna pek azi müstesna hepsi irmaktan ictiler. Talut ve iman edenler beraberce irmagi gecince: Bugün bizim Calut´a ve askerlerine karsi koyacak hic gücümüz yoktur, dediler. Allah´in huzuruna varacaklarina inananlar: Nice az sayida bir birlik Allah´in izniyle cok sayidaki birligi yenmistir.
Allah sabredenlerle beraberdir, dediler. Calut ve askerleriyle savasa tutustuklarinda.
Ey Rabbimiz! Üzerimize sabir yagdir. Bize cesaret ver ki tutunalim. Kafir kavme karsi bize yardim et, dediler. Sonunda Allah´in izniyle onlari yendiler. Davud da Calut´u öldürdü. Allah ona (Davud´a) hükümdarlik ve hikmet verdi, diledigi ilimlerden ona ögretti. Eger Allah´in insanlardan bir kisminin kötülügünü digerleriyle savmasi olmasaydi elbette yeryüzü altüst olurdu. Lakin Allah bütün insanliga karsi lütuf ve kerem sahibidir.(Bakara suresi. 246-251)
Mufessirlerin cogu, bu kissada zikredilen kavmin Peygamberinin Samuel oldugunu söylemistir. Şemu´n da, denilmistir. Yine ikisinin ayni kisi oldugu da söylenmistir. Bu kavmin Peygamberinin Yusa aleyhisselam oldugu da iddia edilmistir. Ancak bu uzak bir görüstür. Daha önceden de acikladigimiz gibi İmam Ebu Cafer İbni Cerir Tarihinde Yusa aleyhisselam´in ölümü ile Samuel aleyhisselam´in Peygamberligi arasinda dört yüz altmis sene oldugunu söylemektedir. Allahu alem.