ASHABIN İHTİLAFI

Beşerin en hayirlisi (Onun ve digerlerinin üzerine salatlar ve selamlar olsun) Efendimizin ashabi arasinda meydana gelen, şeyler neden olanşeyler? Sürtüşmeler ve haberlerden (olan şeyler) Onlarin hamlonulmasi (yorumlanmasi) gerekir – ne üzere? Güzel bir yorumlamak üzerine (hamletmek lazimdir) Heva ve heves zanni (mahallinden) onlari uzak etmek lazimdir (onlarda heva ve heves derdi yoktur) Reislik ve rütbe sevgisinden (uzak etmek lazimdir) daha? Makam ve yükseklik talebinden (uzak tutmak lazimdir) – nicin? Zira şu rezil huylar – neden ortaya cikar? Nefsi Emmare´den (ortaya cikar) Halbuki şu büyüklerin (ashabin) nefisleri Safi ve tertemiz olmuştur – nerede? Be şerin en hayirlisinin sohbetinde Onun ve digerlerinin üzerine salatlar ve selamlar olsun Fakat hak (görüş) kim tarafinda idi? Emril mu´minin Ali (r.a.) tarafinda idi Allah onun vechini (kendisini) şerefli kilsin Şu sürtüşmeler veharblerde – öyle harbler ki? Meydana gelici – ne hakkinda? Halifeligi hakkinda olan (olaylarda hakli Hz. Ali r.a.´tir) muhalifleri hata edicilerdir. İctihad hatasi ile öyle hata ki Dil uzatmaya ve levm etmeye imkan bulunmayan (ictihad hatasinda idiler) Fasikliga nispet etmek nerde kalsin(*) Muhakkak ashabin tamami adil kişilerdir Rivayetleri kabul olunmuştur Hz. Ali´ye muhalif olanlar ile mutabik olanlarin rivayetlerinin tamami -nedir? Dogrulukta ve saglamlikta eşittir Cekişme ve harb yapmak olmadi sebeb olmadi – ne icin? Hic birisi (nin rivayetini) yaralamak icin (sebeb degildir).

TOPLU MANA

Hayurul Beşer´in(O´nun ve digerlerinin üzerine salat ve selam olsun) Ashabi arasinda vaki olan muharebe ve münazaralari güzel bir yorumla yorumlamak lazimdir ; ve onlari heva ve heves zannindan uzak tutmali, rütbe ve riyaset sevgisinden, yüksek ve makam sevgisiden (uzak tutmali) Zira bu rezil şeyler nefsi emmaredendir.

Şu büyüklerin nefisleri Hayrul beşerin sohbetinde safi ve tertemiz olmuştur. (Onun ve digerlerinin üzerine salat ve selam olsun) Fakat hak, şu sürtüşmeler ve muharebelerde Emril Mu´minin Hz. Ali Kerremallahu Vechehu tarafinda idi. (O muharebeler) hilafeti hakkinda meydana gelmiştir. Hz. Ali´nin muhalifleri ta´n ve levme imkan olmayan ictihad ile hataya düşmüşlerdi onlari fasikliga nispet etmek nerden olsun. Zira ashabin tamami Adillerdir, rivayetleri makbuldur.

Hz. Ali´nin muvafiklari ve muhalifleri sadakatte ve güvende eşittir.

Sürtüşme ve savaşlar (onlardan) hicbirinin (rivayetini) cerh (yaralamak) etmeye sebeb yapilmadi.

Ashabin tamamini sevmek gerekir. Zira onlari sevmek Peygamberi sevmek sebebiyledir.(O´nun ve ashabinin üzerine salat ve selam olsun)

Muhakkak ki Resulullah (s.a.v.) buyurdu : “Kim onlar (ashabi) severse beni sevdigi icin onlari sever.” Ashaba bu´uz ve düşmanliktan sakinmak gerekir. Zira onlara bu´uz Rasulullah´a (s.a.v.) bu´uz sebebiyledir. Peygamberimizin (hadisinde) buyurdugunu gibi “Onlara bu´uz eden bana bu´uz ettigi icin onlara bu´uz eder.”

Şu büyüklere tazim ve hürmette, Hayrul beşere tazim ve hürmet vardir. (Onun ve ummetinin üzerine salat ve selam olsun) Onlara tazimsizlikte, Peygamberimize (s.a.v.) tazimsizlik vardir. Hayrul beşer (a.s.)´e tazim etmek bakimindan onlarin hepsine tazim etmek gerekir.

Şeyh Şibli (r.a.) “Ashabina tazim etmeyen Rasulullah´a (s.a.v.) iman etmedi” buyurdu. (Mektubat-i Rabbaniden Akaid Rabbani, Sf. 85-90)

Dip Not
*Ashabin hepsi muctehiddir. Kendi ictihadina tabi olabilir. Diger muctehidi taklid etmeye mecbur degildir. Kendi görüşünden dolayi levm edilmez. İsabet ederse iki ecir alir. Yanilirsa bir ecir alir. Ashabin hepsi Adildir, sözleri, rivayetleri dogrudur, makbuldur.

----------------
Dip nottaki o giristeki söze bakarsaniz görürsünüz ve orda ashabi kiramin hepsi icin bir muctehid sözünü kollanmis ve bu mektubat denilen kitabi terceme edip ve hazirlayan kiside.

Ve oysa ki bu sabit degil ashabi kiram icinde veya söyle diyeyim onlarin arasindaki muctehid denilen zevat cok az kimse olur vede sunuda diyeyim sayilacak gibi bir miktardan bahis edilir.

Bunu demek de veya kabul etmek de 100 bin kisinin muctehid veya 100 kusur bin kisinin de hepsinin birer muctehid olmasi manasina gelir.