AHSEN

En güzel, en iyi, cok güzel manasina gelen Kur´ani bir tabir. Kur´an-i Kerim´de cok gecmektedir. Hadisler de ise, ahlak, huy,ses, amel, kaza ve hidayet terimleriyle kullanilmiştir. Bu hadisler, daha cok ahlakla ilgili hadislerdir. “İman yönünden inananlar en kamili, ahlak bakimindan en güzel olanidir.”(Ebu Davud, Sunne, 14) gibi.

“Ahsenu´l-hadis” söz ve kelam en güzeli demektir. Bu tabir de Kur´an-i Kerim icin kullanilmaktadir:
“Allah kelamin en güzelini indirdi.”(ez-Zumer, 39/23) Ahsen´ul-halikin; yaraticilarin en iyisi manasindadir. Cünkü, Cenab-i Hak her şeyi en güzel bir şekilde yaratmiştir.

Bu tabir, “halk” ve “yaratma” fiilinin Allah´dan başkalarina da nisbet edilecegini göstermektedir. “Ahsenu´l-Kassas”, En güzel anlatiş veya en güzel kissa demektir. Bunun da Kur´an´da bir yerde gectigi görülmektedir. “Bu Kur´an´i vahy etmemizle biz sana kissalari en güzel şekilde anlatiyoruz. Oysa daha önce sen bunlardan habersizdin.”(Yusuf, 12/3) Bu ayete göre, Ahsenu´l-Kassas; kissalarin en güzeli manasina gelmektedir. Bu arada “en güzel beyan”olarak da mana verilmiştir.

“Ahsenu´t-takvim”, En güzel şekil, bicim, tarz manasindadir.” Gercekten biz insani en güzel bir bicimde yarattik.”(et-Tin, 95/4) Takvim, egriyi düzeltmek, kivama ve düzene koymak, kiymetlendirmek manalarina gelmektedir. Mufessirler, bu ayetteki güzellik ve kiymetliligin hem maddi ve hemde manevi oldugunu söylemişlerdir. İnsan maddi yönlerinden oldugu gibi; manevi bakimlardan da diger canlilardan daha üstündür.

Özellikle bu manevi yönler: İyiyi kötüden ayirma, gönül zenginligi, ahlak güzelligi gibi hususlarda kendisini daha belirgin bir şekilde göstermektedir.(Şamil İslam Ansiklopedisi Ct. 1. Sf. 74/Heyet)