Kitab Ve Sünnette İttiba Resul-i Ekrem´e İtaat Allah´a İtaattir

Ali

Sp Kullanıcı
15 Eyl 2017
5,923
10,677
KiTAB VE SÜNNETTE İTTİBA
RESUL-İ EKREM`E İTAAT ALLAH´A İTAATTİR

İ´tisam bir seye el ile yapisip tutmak ve tehlikeden korunmak manasinadir. Müellif Buhari bu unvanini Ali İmran suresin´nin 103 üncü ayetindeki “Ey mu´minler! Hepiniz Allah´in (hidayet) ipine sariliniz ve biribirinizden ayrilmayiniz!) kavl-i serifinden alinmistir. Ayet-i kerimedeki (Habl=ip) ile murad istiare tarikiyle Kitab ile Sünnet´tir.

Allah´in İsm-i Şerif´ine muzaf olmasi da bu istirenin karinesidir. Bu istiarenin cihet-i cami´asi ve edebi münasebeti her ikisinin de maksuda ermege sebeb olmasidir ki, Kitab ve Sünnet, hayir ve saadete, ip de birtakim medeni ihtiyaclari telafiye sebeb olur. Kitab ile murad Kur´an´dir. Sünnet ile murad da Resul-i Ekrem´in sözlerinden, isledigi islerden, baskalari tarafindan islenip d, Peygamber´in men, etmedigi hal ve hareketlerden bize vasil olan hadislerdir.


Kitab ve Sünnet İslam ümmetinin vesile-i saadet ve hidayeti oldugu icin Resul-i Ekrem biat alirken, ilk biat sarti olarak Kitab ve Sünnet´te varid olan emirleri dinlemek ve bu yolda itaat etmek sartini dermeyan buyurdu. Abdullah İbni Ömer de Abdulmelik İbn-i Mervan´a bu yolda biat mektubu göndermisti. [2166 numara ile tercemesi yakinda gecen İbn-i Ömer Hadisine bakiniz!].

Abdullah İbn-i Ömer radiyallahu anhuma´dan söyle dedigi rivayet olunmustur: Biz Resulullah Sallallahu aleyhi ve sellem´e emirlerini dinlemek ve itaat etmek üzere biat ederdik de Resul-i ekrem bize (sefkat ederek): Gücünüz yettigi kadar, buyururdu.

Ebu Hureyre radiyalllahu anh´dan rivayete göre, Resulullah Sallallahu aleyhi ve sellem:

-- Ümmetimin hepsi Cennet´e girecektir. Ancak imtina edenler girmiyeceklerdir, buyurmustur. Ashab-i Kiram: -- Ya Resulallah, kimler imtina edecekler? Diye sordular. Resul-i Ekrem de: -- Her kim bana itaat ederse Cennet´e girecektir. Her kim´de bana , asi olursa, o da (davetimi kabulden ve emirlerime iaatten) imtina, etmis olur. (ve Cennet´e giremez) buyurdu.

Cabir İbn-i Abdullah radiyallahu anhuma´dan söyle dedigi rivayet olunmustur: Bir kere Nebe Sallallahu aleyhi ve sellem uyurken yanina birtakim melekler gelerek bunlardan bazilari: Bu zat uyuyor, dedi. Bazilari da: Gözü uyuyor, fakat kalbi uyaniktir, dedi. Bunun üzerine bu melekler (biribirlerine Bu dostunuzun ali sifati vardir (ali menkabe sahibidir). Haydi siz de bunun ali mevki´ini harici bir örnekle temsil ediniz, dediler. Fakat bazilari: İyi amma bu zat uyuyor, dediler. Bazilari da: Hayir, onun gözü uyuyor, fakat kalbi uyaniktir, dediler. Bunun üzerine melekler: Bu zatin harici benzeri su bir kimsenin misali gibidir ki, o kimse yeni bir ev yaptirir, o evde bir velime ziyafeti tertip edip (bu ziyafete nasi davet etmek icin bir davetci gönderir. Bu davetcinin davetine kim icabet ederse, o (mükemmel) eve girer ve (mükellef) ziyafeti yer. Her kim de davetcinin davetine icabet etmezse o eve giremez, ve ziyafet yemeklerini de yiyemez. Bunun üzerine melekler yine biribirlerine: Haydi bu temsili, bu zata izah ediniz de anlasin, dediler. Fakat yine bunlardan bazilari: İyi ama bu zat uyuyor, dediler, bazilari da: Hayir gözleri uyuyor ama kalbi uyaniktir, dediler.

Bunun üzerine melekler (kendi aralarinda temsili izah ederek): O ev Cennet´tir, davetci de Muhammed Sallallahu aleyhi ve sellem´dir. Her kim Muhammed Sallallahu aleyhi ve sellem´e itaat ederse, Allah´a itaat etmistir. Her kim de Muhammed Sallallahu aleyhi ve sellem´e asi olursa Aziz ve Celil olan Allah´a, asi olmustur. Hazret-i Muhammed nasin arasini ayird etmistir (itaat ve isyan si´arini bildirip mu´minleri, munkirleri tefrik etmistir).(Sahih-i Buhari Muhtasari Tecrid-i Sarih Tercemesi Ve Şerhi Ct.12. Sf. 363. 403. 404/Kamil Miras)<!-- google_ad_section_end -->
 

Son mesajlar