Toplam 2 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 2 arasi kadar sonuc gösteriliyor
Ağaç Şeklinde Aç2Beğeni
  • 1 gönderen ALI
  • 1 gönderen ALI

Konu: Büyük İmamlarin Ebu Hanife Hakkindaki Sözleri

  1. #1
    Status
    Offline
    ALI
    ALI - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Uzman Üye
    Üyelik tarihi
    15 Eylül 2017
    Mesajlar
    3,230
    Konular
    404
    Bahsedilen
    71 Mesaj(lar)
    Etiketlemek
    0 Konu(lar)
    Tecrübe Puanı
    14

    Standart Büyük İmamlarin Ebu Hanife Hakkindaki Sözleri

    BÜYÜK İMAMLARIN EBU HANiFE HAKKINDAKi SÖZLERİ

    Hatib-i Bagdadi, İmam Şafii´den rivayet ediyor.

    Şafii diyor ki: Malik´e Ebu Hanife´yi gördün mü? Diye sordular.

    Malik: -- Evet öyle bir adam görmedim ki, eger su sütun hakkindaaltindir diye konussa, delilleri ile ispat eder. Baska bir rivayettede: İmam Malik´e bu soruyu bir toplulugun sordugu, onlara söylecevap verdigi bildirmektedir:

    Subhanallah! onun gibisini görmedim. Eger su sütun altindir diyesöylese, sözünün dogruluguna kiyas delillerini ortayadiker.(Hatib-i Bagdadi, Tarih-i Bagdat, c. XIII, s. 338´den.)

    Malik onu Ebu Hanife´yi oturttugu yerin biraz altina oturttu. Sevride oradan ayrildiktan sonra Malik onun haramdan kacinmasini vefikhini zikretti.

    Harmele rivayet ediyor. (Harmeletu´bnu Yahya et-Tuccabi, Ebu Hafs:Vefati, H. 243/858. Büyük hadis alimlerinden ve Şafii fahiklerindendir. İmam Şafii´nin yakin dostuydu. Tuccib, kabilesinin adidir. Krs. Mizanu´l-İ´tidal, c. I, s. 472-473.) İmam Şafii: İnsanlar, fikihta Ebu Hanife´nin iyali sayilirlar, ona muhtactirlar, derdi.

    Rebi´in, İmam Şafii´den rivayeti ise bu sözlere ilave olaraksöyledir: -- Ebu Hanife´den daha fakih kimseyi görmedim,bilmiyorum. O´nun kitablarina bakmayan ilimde derinlesemez, fakih olamaz.

    İbn Uyeyne diyor ki: Ben Ebu Hanife´nin benzerini görmedim. Megazi ögrenmek isteyen Medine´ye, menasik ögrenmek isteyen Mekke´ye, fikih ögrenmek isteyen Kufe´ye gitsin. Ebu Hanife ve ashabina devam etsin.

    İbn Mubarek der ki: Ebu Hanife insanlarin en fakihiydi. Ondan dahafakihini görmedim. Eger rey´e ihtiyac duyulursa Malik, Sufyan yada Ebu Hanife´ye gidilir. Bunlar zekalari keskin, reyleri güzel, fakihkimselerdir. Ebu Hanife´nin kavli, bizim yanimizda Resul-i Ekrem´den eser bulamadigimizda eser yerine kaimdir.

    Abdullah İbn Mubarek birgün hadis rivayet ediyordu. <Haddeseni Numan b. Sabit> Numanb. Sabit bana tahdis etti deyince: -- Kimi kasdediyorsun, derdiler. İbn Mubarek: -- ilmin beyninden bahsediyorum, dedi. Oradakilerden bazilari hadis´i yazmak istemediler, durdular. İbn Mubarek az sustuktan sonra söyle dedi: -- Ey insanlar! Terbeyeniz az, imamlar hakkinda bilgisizliginiz cok. İlim ve ehlini bilmiyorsunuz. Ebu Hanife´den daha fazla kendine uyulacak kimse olmadi. O gercekten muttaki, alim, fakih kimseydi. O zekasiyla, anlayisiyla, ilmi öyle kesfetmistir ki, kendinden sonrakiler bunu yapamamislardir.
    İbn Mubarek bunlari söyledikten sonra, oradakilere tam bir ay hadis ögretmemeye yemin etmisti.

    Sufyan es-Sevri, Ebu Hanife´nin yanindan geliyorum diyen kisiye hitaben: -- Yeryüzünün en fakihinin yanindan geliyorsun, demisti. Sevri söyle derdi: -- Ebu Hanife´ye muhalefet edecek kimse ilim ve kudret bakimindan ondan yüce olmasi gerekir.

    Sevri ile Ebu Hanife beraber Hacca gitmislerdi. Sevri daima Ebu Hanife´ni nardinca yürüdü. Sorulan sorularin hic birine cevap vermeyerek hep Ebu Hanife´nin cevaplandirmasini istemisti.

    Sevri´ye biri söyle demisti: Ebu Hanife´nin, Kitabu´r-Rehn´ini basinin altinda gördüm. Okuyor musun? Sevri: -- Evet okuyorum. Ebu Hanife´nin bütün kitablarini okumayi severim. O ilmin gayelerini serhetmistir. Biz onun hakkinda insafli degiliz, dedi.

    Ebu Yusuf diyor ki: Sevri, Ebu Hanife´ye bizden daha cok uyuyordu.
    Ebu Yusuf bir gün İbn Mubarek´e, İmam´i anlatiyordu. Söyle dedi: -- O ilmi almak icin her mesakkate katlanirdi. Beldesinde olan ilim ehlini bilir, onlarin sahih olan kavillerini alir. Resulullah´tan gelen hadislerin nasih ve mensuhunu gayet iyi bilirdi. Saglam hadisleri arastirir, Peygamber´in fiilerini derhal alirdi. Kufe alimleri hakki aramada, dogruyu kaim kilmakta ona yetisemediler. Onun kiymetini bilmeyen kimseler tarafindan söylenen sözlerinen sözlere bizler sukut ettik. Simdi bu hareketimden dolayi Allah´a istigfar ediyorum.
    Evzai, Abdullah İbn Mubarek´e: -- Kufe´de bulunup Ebu Hanife künyesi ile meshur olan o bid´atci kimdir? Biliyor musun? diye sormustu. İbn Mubarek, Ebu Hanife´nin hall ettigi bir cok meseleleri anlatmisti. Evzai bunlari söyleyen kim deyince İbn Mubarek, İrak´ta tanidigim bir seyh, demisti. Aradan zaman gecti. İbn Mubarek, Evzai ve Ebu Hanife bir araya gelmislerdi. İbn Mubarek´in daha önce anlattiklari ve yazdiklari o meselelerin Ebu Hanife´ye ait oldugunu, Evzai derhal kesfetmisti. Oradan ayrildiktan sonra, Evzai, İbn Mubarek´e: -- Bu kisiye ilminin coklugundan ve aklinin kudretinden dolayi gibta ediyorum. Ben bana ulasanlara bakarak hakkinda hata yaptim. Simdi istigfar ediyorum, demisti.

    İbn Cureyc´e Ebu Hanife´nin ilimde kemali, dini korumada gösterdigi siyaneti ve takvasi anlatildiginda İbn Cureyc (İbn Cureyc, Abdulmelik b. Abdulaziz: Vefati, H. 150/767. Büyük hadis alimi veTabiin´dendir. İslam tarihinde el-Asar adiyla ilk eser veren alimdir. Yasadigi devirde Mekke´nin fakihiydi. Krs. Mizanu´l-İ´tidal, c,II. s. 659; Miftahu´s-Saade, c.III, s. 21.) söyle demisti: -- Zannediyorum ilimde onun sani yüce olacaktir. Bir gün İbn Cureyc´in yaninda İmam aniliyordu. Söyle dedi: Susunuz, o gercekten fakihtir, dedi ve sözünü üc defa tekrarladi.

    Ahmed İbn Hanbel, Ebu Hanife hakkinda söyle demisti: -- O zuhd ve takva ehliydi. Ahireti tercih etmeyi öyle bir yere cikarmis ki, omakama kimse erisemez. Halife Mansur tarafindan, hem de tehditle kadi olmasi icin yapilan teklifi redd etti, kirbaclandi. Yine de kadiligi kabul etmedi. Allah ona rahmet etsin ve razi olsun.

    Yezid b. Harun´a, Hanefi kitablarini caiz midir? diye sormuslardi. Yezid b.Harun Yezid b. Harunel-Vasiti: Vefati, H. 206/821-822. Meshur Hadis hafizlarindandir. İmam Ahmed ve İbnu´l-Medini kendisinden rivayetlerde bulunmuslardir. İmam Buhari´nin seyhlerinin seyhi´dir.


    Suyuti, Tehyizu´s-Sahifes. 23; Şarani, Tabakatu´l-Kubra,c, I,s. 64; Miftahu´s-Saade, c.II, s. 78.)
    --Gidiniz, o kitablari okuyunuz. Fakihler icinde o kitablari okumayikerih gören kimseyi görmedim. Hatta Sufyan Sevri´nin bile Ebu Hanife 253;e ait Kitabu´r-Rehn´i alip,onun bir nushasini kopya ettigini ve okudugunu isittim.

    Yezid b. Harun´a söyle bir soru sormuslardi: -- Sizin yaninizda İmam Malik´in reyi mi yoksa Ebu Hanife´nin reyi makbuldur. Söyle cevap vermisti: -- İmam Malik´in hadiselerini zaptediniz. Cünkü o hadislerin ravilerini iyi bilir. Fikih ilmi ise sanki Ebu Hanife ve ashabina mahsus bir sanat gibidir. Sanki onlar bunun icin yaratilmislardir, dedi.

    Hatib-i Bagdadi zuhd imamlarindan (tasavvuf ehlinin büyüklerinden) bazilarinin söyle dediklerini rivayet ediyor: Ebu Hanife icin, müslümanlar namazlarinin sonunda, fikih ve sünneti korudugundan dolayi dua etmelidirler.


    O´nun hakkinda hürmette kusur edenlerin cogu cehaletinden ve körlüklerinden dolayi bunu yapmaktalar. Fikhin tadini almak isteyenler O´nun kitablarini okusunlar.

    Mekkib. İbrahim (Mekki b. İbrahim el-Belhi, büyük hadis alimlerinden ve Buhari´nin seyhlerindendir. Krs. Suyuti, Tebyizu´s-Sahife, s.13.)de söyle diyordu: Ebu Hanife zamaninin en alimiydi.


    Yahya b. Said el-Kattan bile Ebu Hanife´nin reyinden daha güzellerini isitmedim, der, fetva hususunda da Ebu Hanife´nin kavilleri ile hareket ederdi.

    Nadr b. Şumeyl: İnsanlar fiihta uykuda gibiydi. Onlari buuykularindan Ebu Hanife uyardi, fikhi beyan etti, derdi.

    Mis´ar b. Kidam: Kim Allah´la kendi arasinda Ebu Hanife´nin hükümlerini cari kilarsa o kimsenin akibetten korkmayacagini ümit ederim. Cünkü ihtiyatta ifrata kacmamis olur. Mis´ar b. Kidam´a; neden Ebu Hanife´nin kavillerini ariyorsun da baskalarinin kavillerini birakiyorsun, diye sorduklarinda su cevabi vermisti: --Dogrulugundan dolayi. Onunkilerden daha sahihini getirin, onlara ragbet edeyim.

    İbn Mubarek diyor ki: Ben Mis´ari, Ebu Hanife´nin ders halkasinda gördüm. Ona sorular soruyor, İmam´dan istifade ediyordu. Söyle dedi: Ebu Hanife´den daha fakih birini görmedim.
    <fikih bulmaz="" dogru="" de="" birini="" hic="" seylerin="" kötü="" edilen="" Onanispet="" etmez.="" iltifat="" uzatanlara="" dil="" Hanife´ye="" Ebu="" ehli=""></fikih>
    SiyahSancakTaR bunu beğendi.

  2. #2
    Status
    Offline
    ALI
    ALI - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Uzman Üye
    Üyelik tarihi
    15 Eylül 2017
    Mesajlar
    3,230
    Konular
    404
    Bahsedilen
    71 Mesaj(lar)
    Etiketlemek
    0 Konu(lar)
    Tecrübe Puanı
    14

    Standart Cevap: Büyük İmamlarin Ebu Hanife Hakkindaki Sözleri

    İsa b. Yunus da söyle derdi (İsa b. Yunus b. Ebi İshak, İmam Vekib. El-Cerrah´in takabasinda hadis ricalindendir. Mizanu´l-İ´tidal,c. III, s. 328.): -- Fikih konusunda güzel konusan, kiyaslariyla onu genisleten, hadisleri cok güzel serheden, süpheli olan bir seyidine sokmaktan siddetle kacinan, bu hususta da kendine acimasi olmayan Ebu Hanife´den baska bir kimseyi görmedim.


    Ma´mer de söyle derdi (Ma´mer b. Rasid el-Ezdi: Vefati, H. 153/770.Büyük hadis alimlerinden ve İslam tarihinde ilk eserverenlerdendir. Suyfan Sevri ve İbn Mubarek bundan rivayetleryapmislardir. Krs. Zehebi, Mizanu´l-İ´tidal, c. IV, s. 54;Tasköprüzade Miftahu´s-Saade, s.II, s. 78; c. III, s. 21.): --Fikih konusunda güzel konusan, kiyaslariyla onu genisleten,hadisleri cok güzel serheden, süpheli olan bir seyi dine sokmaktansiddetle kacinan, bu hususta da kendine acimasi olmayan EbuHanife´den baska bir kimse görmedim.


    Fudayl b. İyaz da: Ebu Hanife takvasiyla meshur, fikihla maruf, malicok, eli acikti. Meselelere cevap vermek icin ancak konusurdu. Gecegündüz ilim ögretmekte de sabirliydi. Helal ve haram konusunda haküzereydi. Devlet ricalinden de kacardi.

    Ebu Yusuf diyor ki: -- Anne ve babamdan önce Ebu Hanife´ye duaederim. Kendisinden isittim. Derdi ki, ben elbette anne ve babamlabirlikte hocam Hammad´a dua ederim. Cünkü onun ilmi ve ahlakigüzeldi. Cömertligi ve infaki meshur, fikhi ise Allah´in onaverdigi bir ziynetti. Yetistigi büyüklere güzel bir halef oldu.Yeryüzünde ona halef olan kimse cikmadi.

    İmam A´mes´e bir soru sorulmustu. A´mes söyle dedi: -- Böyle sorulara güzel cevaplar vermek Numan b. Sabit´in isidir.Zannediyorum Allah onu ilminde mübarek kilmistir. O sirada Yahya b.Adem(Yahya b. Adem el-Kufi: İmam A´mes zamaninda yasamis, İmamVeki´den rivayetlerde bulunmus, hadis alimlerindendir. Tasköprüzade,Miftahu´s-Saade, c. III, s. 253-256.), A´mes´e: Ebu Hanife´ninaleyhinde konusanlara ne dersiniz? deyince, A´mes: İlimde onlarinakil edemedikleri Ebu Hanife akil ettigi icin ona hased ediyorlar,demisti.

    Veki der ki: -- Fikhi, Ebu Hanife´den daha iyi bilen, ondan dahagüzel namaz kilan kimse görmedim.
    İmam Hafiz ve münakkid Yahya b. Main(Yahya b. Main, Ebu Zekeriyyael-Bagdadi: Vefati, H. 233/848. Meshur hadis alimlerinden vemünakkidlerindendir. Sahihayn´da mevcut bircok hadisinravisidir. İmam Ahmed, Yahya´nin sagliginda onun bilmedigi hadissüphelidir, derdi. Zehebi, Mizanu´l-İ´tidal, c. IV, s. 410.)söylederdi: -- Bana göre büyük fakihler dörttür. Bunlar Ebu Hanife,Sufyan es-Sevri, Malik ve Evzai´dir. Ben Kur´an KiraetindeHamza´nin kiraetini, Fikihta da Ebu Hanife´nin fikhini tercihederim. Yetistigim büyüklerde bu yoldaydilar.

    Sufyan Sevri´nin Ebu Hanife´den hadis rivayet ettigi dogru mudur?Diye sorduklarinda İbn Main söyle demisti: -- Evet, Ebu Hanife,Allah´in dini hususunda güvenilir, fikihta dogru, hadiste ise sika(güvenilir kimse) dir.

    İbn Mubarek anlatiyor: -- Hasan b. Umare´yi(Hasan b. Umare el-Kufi: Vefati, H. 153/770. Bagdat´ta kadilik yapmistir. Meshur fakihlerdendir. Hadis ilmindeki durumu icin bkz. Zehebi,Mizanu´l-İ´tidal, c. I, s. 513-515.)gördüm. Ebu Hanife´nin bindigi hayvanin üzengisinden yapismis, söyle diyordu: Sorulan sorulara güzel cevaplari hazirlayan, fikihta senin gibi sabir ve metanetle konusan bir kimse daha görmedim. Sen süphesiz zamanimizdaki fukaha´nin seyyidisin. Senin aleyhinde ancak hased edenler konusurlar.



    İmam Şu´be (Şu´betu´bnu´l-Haccac el-Vasiti: Vefati, H.160/777. Basra´nin meshur muhaddislerindendir. İmam Şafii, Şu´behakkinda: Eger Şu´be olmasaydi, Basra´da Hadis´in mahiyeti tamolarak bilinmezdi, demistir. Diger hususlarda genis bilgi icin bkz.İmam Şarani, Tabakatu´l-Kubra, c. I, s. 57.): -- Allah´a yeminederim ki, : Ebu Hanife´nin anlayisi güzel, hifzi saglamdi. Halkise, İmam´i heskesten cok bildigi seyler hususunda kusur bulmakicin konusurlar. Fakar bu konusanlar da Hakkin huzurunda varacaklar.Şu´be İmam´a cok acirdi. Yahya b. Main hadis hususunda Ebu Hanife´nin durumunu Şu´be´den sormustu. Şu´be söyle dedi: EbuHanife sika´dir. Rivayetlerinin zayifligina hükmeden kimseyiisitmedim. Bundan sonra da İmam´in sikat´tan oldugunu bildiren biryazi yazarak verdi.



    Eyyub Sahtiyani (Eyyub b. Temimi et-Temimi, es-Sahtiyani: Vefati, H.131/748. Tabiindendir. Enes İbn Malik´i görmüstür. İmam Malik,Şu´be ve Sevri kendisinden hadis rivayet etmislerdir. Buradakisözleri icin bkz. İbn Abdilberr, el-İntika, s. 125.)İmam´insalih bir kimse oldugunu söyler onun fikhini överdi. Bir gün İbnAvn´e.(İbn Avn, Abdullah: Vefati, H. 151/768. Tabiindendir. Enes b.Malik´i görmüstür. Hadis ricalindendir. İmam Şarani,Tabakatu´l-Kubra, c. I, s. 64.)dediler ki: -- Ebu Hanife daha önceverdigi fetva´dan döndügü oluyor diyorlar, dogru mudur? Ibn Avn:-- Evet, İmam´in fazilet ve takvasinda bundan daha güzel delil varmi? O, hata ettigini anladiginda derhal sevaba (dogruya) dönerdi.



    Hammad b. Yezid anlatiyor(Hammad b. Yezid: Bu sahis İbn Abdilberr´inbildirdigi gibi İmam-i Azam´dan da hadis rivayet eden Hammad b.Zeyd olabilir. Amru bnu Dinar´in ögrencisi oldugu metinde gecmisti.Buna benzer iki nakil İbn Abdilberr tarafindan verilmektedir. Bkz.El-İntika, s. 125, 130.): Muhaddisin´den Amru´bnu Dinar´inmeclisindeydim, Ebu Hanife, Amr´in meclisine geldiginde bizi (hadisögrencilerini) birakir, ona dönerdi. Böylece bizler de Amr ilebirlikte Ebu Hanife´den sorular sorar. İstifade ederdik.


    Hafiz Abdulaziz b. Ebi Revvad söyle derdi (Abdulaziz b. Ebi Revvad:Vefati, H. 159/776. Tabiin´den ve hadis hafizlarindandir. Yanlizyirmi sene Basra´da kalmis, Mekke´de vefat etmistir. İmam Şarani,Tabakatu´l-Kubra, c. I, s. 61; Zehebi Mizanu´l-İ´tidal, c. II, s.628-629.). -- Ebu Hanife´yi seven kimse Ehl-i Sünnet´tendir. Onabugezen kimse de Bidat ehlidir. Baska rivayette de: Bizimle halkarasinda Ebu Hanife sevgisi itikadda ölcüdür. Biz biliriz ki, onusevenler Ehl-i Sünnet´ten, sevmeyenler de ehl-i Bidat´tandir.

    Haricetu´bnu Mus´ab(Haricice tubnu Mus´ab, Ebu´l-Haccaces-Serahsi: Vefati, H. 168/784-785. İmam Suyuti´nin bildirdigi gibiİmam-i Azam´in ögrencilerdendir. Hadis ricalindendir.Mizanu´l-İ´tidal, c. I, 625.)da söyle dedi:

    Ebu Hanife fukuha icinde degirmen tasinin ig´i, altinin degeriniölcmede mütehassis kimse gibidir.
    Hafiz Muhammed b. Meymun(Muhammed b. Meymun, Ebu Hamza el-Mervezi:Vefati, H. 167/783-784. Meshur Hadis hafizalarindandir. Konusmasiningüzelliginden dolayi el-Sukra diye meshur olmustu. Bkz. Zehebi,Mizanu´l-İ´tidal, c, IV, s. 53-54.)da söyle derdi:

    Ebu Hanife´nin zamaninda O´ndan daha alim, muttaki, fakih vezahid bir kimse olmadi. Allah´a yemin ederim ki, onun dersiniyüz bin Dinar´a degismem.


    İbrahim b. Muaviye (Müellif İbrahim b. Muaviye diye almissa daed-Darir bu degil ogludur. Hafiz Zehebi bu ismi İbrahim b. EbiMuaviye olarak almaktadir. Bkz. Mizanu´l-İ´tidal, c. I, s. 66.)de,Ehl-i Sünnet itikadinin tamamlayicisi Ebu Hanife´yi sevmektir der,söyle devam ederdi: Adil kisiydi. İnsanlara ilim yolunu gösterir,müskillerini izah ederdi.


    Esed b. Hakem: -- Ebu Hanife´nin aleyhinde konusan kimseler ya cahillerdir ya da ehl-i bid´attir, diyordu.
    Ebu Süleyman (Ebu Süleyman, Musa b. Süleyman el-Cürcani: İmamMuhammed´in arkadaslarindandir. Meshur Hanefi fakihlerindendir. Halife Me´mun kendisine kadilik teklif etmisti. İmam Muhammed´inkitablarindan bir kisminin ravisidir. Bkz. Tasköprüzade,Miftahu´l-Saade, c. II, s. 260-261.)da söyle derdi: -- İmam acayipbir insandi. Onu anlamada idraki yetmeyenler aleyhinde konusurlar.



    Ebu Asim(Ebu Asim en-Nebil, adi Dahhak b. Mahled: Vefati, H.212/827-828. Büyük hadis alimlerindendir. Ebu Asim künyesiylemeshur olmustur. Zehebi, Mizanu´l-İ´tidal, c. II, s. 325.): -- EbuHanife benim yanimda İbn Cureyc´den daha fakih´tir. Fikha olan iktidari bakimindan ondan daha kuvvetli bir kimseyi gözlerim görmedi, demekteydi.


    Davud-i Tai´nin yaninda Ebu Hanife´den bahsediliyordu. Davud-i Taisöze karisarak söyle dedi: -- Ebu Hanife, yolunu kaybeden yolcularicin yol bulmaga yarayan yildiz gibiydi. Öyle bir alimdi ki,sevgisini bütün mü´minlerin kalbi kabul etmistir.


    Kadi Şerik (Kadi Şerik b. Abdullah en-Nehai, el-Kufi: Vefati, H.177/793. Kadi, Hadis hafizi, verilen bilgilere göre baslangincta EbuHanife´nin aleyhinde bulunanlardan birisi oldugu halde dahasonralari O´nun büyük ashabindan sayilmistir. Hadisteki yeri icinbkz. Zehebi, Mizanu´l-İ´tidal, c. I, s. 270-274.)de İmam´i söyleanlatirdi:

    -- Ebu Hanife cok susan, cok düsünen, fikhi görüslerinde dikkat sahibi, ilim ve amel konusunda istihraclari cok güzeldi. Eger ögrencisi fakir ise onu zengin ederdi. Helal ve harami onlara ögrettikten sonra da iste asil büyük zenginlige erdiniz, derdi.


    Halef b. Eyyub(Halef b. Eyyub el-Amiri, el-Belhi: Vefati, H.205/820-821. Büyük Hanefi fakihlerindendir. Fikhini İmamMuhammed´den tamamlamistir. Bu alime ait, <mescidde dilenciyesadaka="" veren="" kimsenin="" sahidligi="" kabul="" edilmez="">, fetvasi vardir.Tasköprüzade vefat tarihi hakkinda ihtilaf etmisse de Zehebi sahiholan H. 205´dir demektedir. Krs. Zehebi, Mizanu´l-İ´tidal, c. I,s.659; Tasköprüzade, Miftahu´s-Saade, c. Ii, s. 260.)da İmamisöyle anlatirdi: -- İlimler Allahu Teala´dan Resul-i Ekrem´e,ondan da ashabi vasitasiyla Tabiin´e ve Ebu Hanife´ye intikaletti, onda karar kildi. Bu da insanlar sevsin ya da sevmesin Allah´inmuvafakati ile oldu.


    </mescidde>
    Bazi alimlere denildi ki, Ebu Hanife´nin ismi anildiginda hicbiralime yapilmayan medh-u sena´da bulunuyorsunuz! Neden?.. Söylecevap veriyorlardi: O´nun makami digerlerine benzemez. İnsanlaronun ilminden cok istifade ettiler. Halk bunu anlasin da O´nunhakkinda dualari cok olsun.


    Ebu Hanife´nin medhi hakkinda alimlerden gelen haberler cok uzundur.Bizim buraya aldiklarimiz iz´an ve insaf sahiplerini inkana kafidir.İste bundan dolayi Kadi İbn Abdilberr, İmam´in fazilet vekemalini anlattiktan sonra sözlerini söyle bitirmistir:


    <fikih ehli="" Ebu="" Hanife´ye="" dil="" uzatanlara="" iltifat="" etmez.="" Onanispet="" edilen="" kötü="" seylerin="" hic="" birini="" de="" dogru="" bulmaz="">.(İbn Abdilberr bunu el-İntika adiyla kaleme aldigi, Ebu Hanife, Malik veŞafii hakkinda eserinde söylemektedir. Adi gecen eserini(Misir 1350Hicri), ücüncü bölümü (s. 121-176 arasi) Ebu Hanifehakkindadir.)(Menakib-i imam-i Azam Sf. 70-73/İbn Haceri´l-Heysemi) </fikih>
    SiyahSancakTaR bunu beğendi.

Konu Bilgileri

Bu Konuya Gözatan Kullanıcılar

Şu anda 1 kullanıcı bu konuyu görüntülüyor. (0 kayıtlı ve 1 misafir)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •