MUSKA

Bazi hastaliklari, kötülükleri ve nazari uzaklaştirmak icin boyna asilan veya üstte taşinan yazili kagit; üc köşeli şekilde katlanmiş; üc köşeli bir nusha manalarinda kullanilir.

Muska kelimesinin asli “nusha”dir. Arabca nusha´dan Türkceye bu şekilde, degişerek gecmiştir. Buna Kuzey Afrika´da “hurz”, Dogu Arabistan´da “hamaya”, “hafiz” yahutta “maaza”,Türkiye´de “muska”, “nusha” veya “hamail” denir. Hadis ve fikih kitablarinda, “rukye” olarak gecmektedir.

Muska, genellikle olasi bir hastaliktan korunmak veya tedavi amaciyla yazilarak taşinir. Cogunlukla ücgen biciminde meşin, teneke, gümüş vealtin kalplar icine konarak boyna asilir yada kola takilir. Dört köşeli veya kalp biciminde kaplara da konan hamail, bütün İslam dünyasinda yaygin bicimde kullanilmaktadir.

Muskalara yanlizca sure, ayet, hadis veya bir dua yazildigi gibi, Allah´in, meleklerin,efsanevi kişilerin adlari, anlaşilmaz tilsimli sözler, simgeler,yildiz işaretleri, rakamlar, rumuz ve işaretler, insan ve hayvan resimleri ile garip harf şekilleri de yazilip cizilmiştir. Sure,ayet, hadis ve duanin yazildigi muskalar İslam dönemine; digerleri ise, İslamdan önceki batil inanc ve hurafelere aittir.

Müslümanlar arasinda muskalara 113. sure olan Felak, 114. sure olan Nas, Yasin,Fatiha sureleri, Ayetu´l-Kursi (2/256), Ayetu´l-Arş (9/130), digerceşitli ayet, hadis ve dualar yazilir.

İslam fikhi alimleri, zarari gideren şeyleri üce ayirmişlardir:
Birincisi, aclik icin ekmek yemek ve susuzluk icin su icmek gibi kesin olanlardir.
İkincisi, tibbi tedavilerin bir kismi gibi muhtemel (maznun) olanlardir ve ücüncüsüde, okuyarak tedavi gibi, etkisi ihtimalli olanlardir. Zarari giderecegi kesin olan şeyi kullanmak farz ve onu terk etmek haramdir. Muhtemel olani yapmak iyidir. Ancak onu terk etmek haram degildir.Ücüncü türünü yapmak da caizdir (Elmalili Hamdi Yazir, Hak Dini Kur´an Dili,İstanbul 1970, IX, 6395 vd.).

Dolaysiyla İslam´a göre nazar, korku ve benzeri psikolojik hastaliklar icin sure, ayet,hadis ve dualari okumak ve yazip bir yere asmak caiz Kabul edilmiştir.

Her şeyden önce İslam dini, insan sihhatinin korunmasina ve hastalandigi zaman tedavi görmesine son derece önem vermiştir.

Ebu Hureyre, İbn Abbas ve İbn Mesud´tan rivayet edildigine göre, birisi Hz. Peygamber (s.a.s.)´in huzuruna gelerek, “Ya Resulullah, gerektiginde tedavi olalim mi?”diye sormuş. Hz. Peygamber (s.a.s.) bu soru üzerine: “Ey Allah´in kullari tedavi olunuz. Yüce Allah ihtiyarligin dişindaki her hastaligin şifasini da yaratmiş”diye buyurmuştur.(Buhari, Tib, 1; et-Tirmizi, Tib, 2)

Ebu Said kanaliyla rivayet edilen bir hadiste, Hz. Peygamber (s.a.s.)´in muavizeteyn* (Felak ve Nas) sureleri nazil oluncaya kadar, insan ve cinlerin nazarlarindan Allah´a sigindigi aciklanmaktadir (et-Tirmizi, Tib, 16;İbn Mace, Tib, 33).

Hasta olan birinsanin dua etmesi ve okumasi caiz gibi, salih kimselere bunu yaptirmak da caizdir.
Hz. Aişe (r.a.)´dan şöyle rivayet edilmiştir:
Hz. Peygamber (s.a.s.) hasta olan akrabalarinin üzerine okuyarak sag eliyle onlari sivazlar ve şöyle derdi:
“Ey Allah´im, ey insanlar´in Rabb´i, şu hastaligi götür, şifa ver, şifa veren sensin. Senin verecegin şifadan başka şifa yoktur. Hastaligi ortadan kaldiracak bir şifa ver”(İbn Mace, Tib, 35, 36).

Bu ve benzeri rivayetlere göre, okuma ve yazma süreti ile tedavi caizdir.
Ancak bunun icin bazi şartlar vardir.
Bu şartlari şöyle siralamamiz mümkündür:
1-Okunan ve yazilan şey sure, ayet, hadis veya manasi anlaşilan dua olacak.
2-Manasi bilinmeyen bir takim isim, harf, resim ve işaretler kullanilmayacak. Buna göre, yukarida anlatilan ikinci ceşit muskalar İslam´a göre haram ve yasaktir.
3-Tibbi tedavi de oldugu gibi, burada da şifa verenin yanliz Allah olduguna inanilacak; O´ndan başkasindan hic bir şey umulmayacaktir.
4-Sevdirmek vey anefret ettirmek gibi, tedavi ile alakasi olmayan şeyler icin yapilmayacaktir (Elmalili Hamdi Yazir, Hak Dini Kur´an Dili, IX,6397).

Dikkat edilecek diger bir husus da muska yazarken veya yazdirirken, İslam´a muhalif olan her şeyden uzak durmak gerekir. Ölcü İslam ve niyet Allah´in rizasi olmalidir.

Alimlerin cogunlugu,okuma veya yazma yolu ile tedaviden ücret almayi caiz görmüş bunu haram kabul etmemişlerdir (et-Tirmizi, Tib, 20; el-Ayni,Umdetu´l-Kari, V, 647). Ancak bunu istismar etmemek gerekir.

Yukaridaki şartlara uygun olarak yazilan muskalari kullanmak ve taşimak (caizin terki ise evladir). İslam dini acisindan herhangi bir sakincasi yoktur; fakat bu şartlara aykiri olarak yazilan ve taşinan muskalar, Allah´a ortak koşma (şirk) anlamina geleceginden, kesinlikle yasaklanmiş, haram kabul edilmiştir.(Şamil İslam Ansiklopedisi Ct. 4. Sf. 293-294/Heyet)