Kendimizi İslami şahsiyet olarak inşa etmeye yönelik yapacağımız okuma, eğitim, öğrenim faaliyetlerinin yönelmesi gereken öncelikli alanlar noktasında yapılmış iki sistemli çalışmadan bahsedilebilir. Bu çalışmalardan birincisi Afganinin talebeleri Abduh ve Reşid Rızanın kaleme aldığı Menardan olacaktır. Önemine binaen Haksöz dergisinin 239. sayısında İslami Şahsiyeti İnşada Fikrî Donanım ve Yeterlilik Şartları başlığı altında yayınlanan bu makalede İslami şahsiyetlerden örülü öncü bir ümmetin oluşumunun yolu şu 11 alanda yapılacak köklü bir bilgilenmeyle sağlanabilir:
1- Davetçilerin, davette bulundukları şeyi tam olarak biliyor olmaları
2- Davette bulunulan kimselerce muhatapların durumunun bilinmesi
3- Genel tarih ilminin ortaya çıkış yollarının bilinmesi
4- Ülkeler coğrafyasının bilinmesi
5- Psikolojinin bilinmesi
6- Ahlâk ilminin bilinmesi
7- Sosyolojinin bilinmesi
8- Siyaset ilminin bilinmesi
9- Davette bulunulacak yabancı topluluklara ait dillerin bilinmesi
10- Davette bulunulacak toplumlarda tedavülde bulunan ilim ve fenlerin bilinmesi
11- Dinler ve mezhepler tarihinin bilinmesi
İkinci örneği ise Oktay Altının yine Haksöz dergisinin 189. sayısında Nasıl Bir Bilgilenme ve Kültürel Altyapı başlıklı makalesi oluşturmaktadır. Burada 8 madde sıralanmıştır ki, bunlar Menardaki açılımın bir tür tashih edilmiş ve güncellenmiş halidir:
1- Sağlam Kur'ani altyapı
2- Rasul'ün doğru anlaşılması
3- Genel hatlarıyla İslam tarihini ve İslami ekolleri tanımak
4- Dünyayı tanımak
5- İçinde yaşadığımız toplumu tanımak
6- Siyasal yapıyı tanımak
7- Çağdaş İslami hareketleri ve Müslüman öncüleri tanımak
8- İslam dünyası dışında üretilen değerleri, düşünceleri kavramak
Kendimizi İslami şahsiyet olarak yetiştirmemiz bu alanlara yönelik hem ferdî hem de ortak okumalar içerisinde olmayı gerektiriyor. Maalesef bugün daha ilk, ortaokul ve lisede bu temeli kurup üniversiteye çocuklarımızı donanımlı gönderme yeterliliğine sahip değiliz. Ama en azından üniversite kuşağındaki mayalanma geleceğe dönük umut aşılamaktadır. Üniversite dönemi aynı zamanda kendini geliştirmek için de çok büyük bir imkân sunmaktadır. Şu halde üniversite çağındaki öğrencilerimiz mezuniyet öncesi ferdî planda yukarıdaki öncelikli okuma alanlarına dönük en azından giriş sadedinde okumalar yapmış olmalı. Bireysel olarak bu alanlara yoğunlaşan bir okuma aynı zamanda buna eşlik edecek ortak çalışma ve birliktelik alanlarına da yansıyacak, ürünlerini verecektir.
...
1- Davetçilerin, davette bulundukları şeyi tam olarak biliyor olmaları
2- Davette bulunulan kimselerce muhatapların durumunun bilinmesi
3- Genel tarih ilminin ortaya çıkış yollarının bilinmesi
4- Ülkeler coğrafyasının bilinmesi
5- Psikolojinin bilinmesi
6- Ahlâk ilminin bilinmesi
7- Sosyolojinin bilinmesi
8- Siyaset ilminin bilinmesi
9- Davette bulunulacak yabancı topluluklara ait dillerin bilinmesi
10- Davette bulunulacak toplumlarda tedavülde bulunan ilim ve fenlerin bilinmesi
11- Dinler ve mezhepler tarihinin bilinmesi
İkinci örneği ise Oktay Altının yine Haksöz dergisinin 189. sayısında Nasıl Bir Bilgilenme ve Kültürel Altyapı başlıklı makalesi oluşturmaktadır. Burada 8 madde sıralanmıştır ki, bunlar Menardaki açılımın bir tür tashih edilmiş ve güncellenmiş halidir:
1- Sağlam Kur'ani altyapı
2- Rasul'ün doğru anlaşılması
3- Genel hatlarıyla İslam tarihini ve İslami ekolleri tanımak
4- Dünyayı tanımak
5- İçinde yaşadığımız toplumu tanımak
6- Siyasal yapıyı tanımak
7- Çağdaş İslami hareketleri ve Müslüman öncüleri tanımak
8- İslam dünyası dışında üretilen değerleri, düşünceleri kavramak
Kendimizi İslami şahsiyet olarak yetiştirmemiz bu alanlara yönelik hem ferdî hem de ortak okumalar içerisinde olmayı gerektiriyor. Maalesef bugün daha ilk, ortaokul ve lisede bu temeli kurup üniversiteye çocuklarımızı donanımlı gönderme yeterliliğine sahip değiliz. Ama en azından üniversite kuşağındaki mayalanma geleceğe dönük umut aşılamaktadır. Üniversite dönemi aynı zamanda kendini geliştirmek için de çok büyük bir imkân sunmaktadır. Şu halde üniversite çağındaki öğrencilerimiz mezuniyet öncesi ferdî planda yukarıdaki öncelikli okuma alanlarına dönük en azından giriş sadedinde okumalar yapmış olmalı. Bireysel olarak bu alanlara yoğunlaşan bir okuma aynı zamanda buna eşlik edecek ortak çalışma ve birliktelik alanlarına da yansıyacak, ürünlerini verecektir.
...