Mustasfa Çevirisi Üzerine
İslam´in ana kaynaklarindan, Allah Teala´nin kullarina ögretmeyi murad ettigi hüküm ve bilgileri bize taşiyan delillerden hareketle, bunlarin irşad ve işiginda akil yorarak dini hüküm ve bilgilere ulaşmanin metodolojisi (usul ve yöntem bilimi) demek olan Fikih Usulu, klasik İslam İlimlerinin önemlileri icinde yer almaktadir. Elde bulunan, bize kadar ulaşan ilk Usul kitabi Şafii´nin Risalesinden günümüze kadar bu dalda sayisiz denecek coklukta kitab yazilmiştir. Bunlar kullandiklari metodacisindan Fikihcilar Usulu, Kelamcilar Usulu ve Karma Usulşeklinde üc gruba ayrilmiştir. Gazzali´nin Mustasfasi genellikle tümden gelim usuluu kullanarak yazilmiş bulunan kitablarin Seckin örneklerinden biridir. Gazzali, Eş´ari ve Şafii mezheblerinde yetişmiş bir alim olmakla beraber sirf mukallid olmayip zaman zaman ittiba ve ictihad derecelerine ulaşmiş bir muhakkiktir. Onun yanlizca Fikuh ve Kelam ile yetinmeyip Tasavvuf ve Felsefe dallari ile de -eser verecek ve mütehassislarini tenkid edecek ölcüde - meşgul olmasi eserlerine aciklik ve zenginlik getirmiştir. Ancak bu aciklik (vuzuh) ifadesinin basitliginden degil, mevzulara hakimiyetinden kaynaklanmaktadir. Genc, zeki ve gayretli akademisyen Doc. Dr. H. Yunus Apaydin, Gazzali´ye ögrencilik etmişcesine kitabi dogru anlamiş ve icimizde, cagimizda yaşayan bir yazar olarak da anlaşilir bir dil ile onu Türkce´ye cevirmiştir.
Dr. Mehmet Erdogan´in Şatibi´den yaptigi el-Muvafakat tercümesi, Şah Veliyyullah´tan Huccetullah cevrisi, İbn Aşur´dan (V. Akyüz´le) cevirdigi İslam Hukuk Felsefesi ve Apaydin´in Mustasfa tercümersi,Türkce okuyanlar icin, İslam Hukuk Metodolojisi ve Felsefesi alaninda mevcut boşlugu önemli ölcüde doldurmuştur. Şafii´ninRisale´si, İbnu´l-Kayyim´in İ´lam´i Şevkani´nin İrşad´ive Kücük Sadruşşeria´nin Tavdih´i de tercüme edilirse klasikleşmiş Usul kitablarinin en güzel örnekleri Türkceye aktarilmiş olacaktir. Bunlara cagdaş, özgün, ilk muctehidlerin kendi caglarinda yapip başardiklarini günümüzde yapan ve karşilayan calişmalar eklenince İslam Hukukunun Felsefesi, Metodolojisi ve dinamikleri daha iyi anlaşilacak, ondan istifadenin yollari acilmiş olacaktir. Apaydin nice gün ve gecelerini bir ilim cihadi olan bu calişmaya vererek ummete hizmet etmiştir. Hizmet ve başarilarinin devamini diliyor, Sa´yi meşkur olsun!diyorum. 10.12.1993 İstanbul Prof. Dr. Hayrettin Karaman
İslam´in ana kaynaklarindan, Allah Teala´nin kullarina ögretmeyi murad ettigi hüküm ve bilgileri bize taşiyan delillerden hareketle, bunlarin irşad ve işiginda akil yorarak dini hüküm ve bilgilere ulaşmanin metodolojisi (usul ve yöntem bilimi) demek olan Fikih Usulu, klasik İslam İlimlerinin önemlileri icinde yer almaktadir. Elde bulunan, bize kadar ulaşan ilk Usul kitabi Şafii´nin Risalesinden günümüze kadar bu dalda sayisiz denecek coklukta kitab yazilmiştir. Bunlar kullandiklari metodacisindan Fikihcilar Usulu, Kelamcilar Usulu ve Karma Usulşeklinde üc gruba ayrilmiştir. Gazzali´nin Mustasfasi genellikle tümden gelim usuluu kullanarak yazilmiş bulunan kitablarin Seckin örneklerinden biridir. Gazzali, Eş´ari ve Şafii mezheblerinde yetişmiş bir alim olmakla beraber sirf mukallid olmayip zaman zaman ittiba ve ictihad derecelerine ulaşmiş bir muhakkiktir. Onun yanlizca Fikuh ve Kelam ile yetinmeyip Tasavvuf ve Felsefe dallari ile de -eser verecek ve mütehassislarini tenkid edecek ölcüde - meşgul olmasi eserlerine aciklik ve zenginlik getirmiştir. Ancak bu aciklik (vuzuh) ifadesinin basitliginden degil, mevzulara hakimiyetinden kaynaklanmaktadir. Genc, zeki ve gayretli akademisyen Doc. Dr. H. Yunus Apaydin, Gazzali´ye ögrencilik etmişcesine kitabi dogru anlamiş ve icimizde, cagimizda yaşayan bir yazar olarak da anlaşilir bir dil ile onu Türkce´ye cevirmiştir.
Dr. Mehmet Erdogan´in Şatibi´den yaptigi el-Muvafakat tercümesi, Şah Veliyyullah´tan Huccetullah cevrisi, İbn Aşur´dan (V. Akyüz´le) cevirdigi İslam Hukuk Felsefesi ve Apaydin´in Mustasfa tercümersi,Türkce okuyanlar icin, İslam Hukuk Metodolojisi ve Felsefesi alaninda mevcut boşlugu önemli ölcüde doldurmuştur. Şafii´ninRisale´si, İbnu´l-Kayyim´in İ´lam´i Şevkani´nin İrşad´ive Kücük Sadruşşeria´nin Tavdih´i de tercüme edilirse klasikleşmiş Usul kitablarinin en güzel örnekleri Türkceye aktarilmiş olacaktir. Bunlara cagdaş, özgün, ilk muctehidlerin kendi caglarinda yapip başardiklarini günümüzde yapan ve karşilayan calişmalar eklenince İslam Hukukunun Felsefesi, Metodolojisi ve dinamikleri daha iyi anlaşilacak, ondan istifadenin yollari acilmiş olacaktir. Apaydin nice gün ve gecelerini bir ilim cihadi olan bu calişmaya vererek ummete hizmet etmiştir. Hizmet ve başarilarinin devamini diliyor, Sa´yi meşkur olsun!diyorum. 10.12.1993 İstanbul Prof. Dr. Hayrettin Karaman