RESİM
İnsanin özlem ve duygularini estetik kurallar cercevesinde cizgi ve renklerle düz bir satih üzerinde figürlü veya figürsüz olarak yansitilmasina dayanan sanat dali.
İslam dini her konuya dair, bir bakiş acisi ortaya koyup her hususta görüş ve düşünceyi yansittigi gibi resimle ilgili olarak da bir bakiş acisi belirtmiştir.
Allah´in birligi inancina dayanan İslam dini, bu inanci korumak icin son derece titizlik gösterir. Akla ve kalbe, gizli ve acik bir şekil degirelecek her tür şirk ve putperestlik yolunu kapatir.
Onun icinde, resim konusunda hassas davranir. Cünkü cogunlukla, sevilen kimselerin hatiralarini devam ettirmek gibi bir niyetle başlayan resim ve heykel işi, sonunda Allah´a şirk koşmaya, resmi ve heykeli yapilan kimseleri yüceltmeye varir. Onun icin İslam bu kapiyi kapatmiştir.
Hz. Peygamber İslamin ilk döneminde, ne suretle olursa olsun, resimli eşya kullanilmasini yasakladi. Cünkü Hz. Peyamber (s.a.s.) şirkle mücedele halindeydi; insanlari putlara, heykellere, resimlere ibadetten uzaklaştiriyordu. Nitekim resim ve heykeli şiddetle yasakliyan hadisler bu dönemde söylenmiştir.
Her kim bir canli resmi yaparsa Allah ona o resme can verinceye kadar azab eder. Ressam resmine katiyyen ruh veremez ve edediyen azab olunur.(Tecrid-i Sarih Tercümesi, VI, Sf. 533).
Şu resimleri yapanlar yok mu? İste onlar, kiyamet gününde, haydi yaptiginiz resimlere can veriniz, diye azab olunacaklardir.(Tecrid,XII, 116).
İslamin kuvvetlenip güclenmesiyle tazim ifade etmeyen resimlerin yapilmasina musaade olunmuştur. Nitekim İslam bilginlerinin cogu, manzara resimlerinin, yarim (Mesela belden yukari) insan ve diger ruh taşiyan hayvanlarin resimlerinin yapilmasinda ve kullanilmasinda bir sakinca görmemişlerdir.
Yanliz tam insan ve ruh taşiyan hayvan resimleri hakkinda alimlerden bir kismi, tazim olmaksizin kullanmayi kerahetle caiz görmüş, bir kismi da görmemiştir.
Fotografin durumu nedir? Bu hususta da bazi alimler bunun caiz oldugunu, bir kismi da olmadigini savunmuştur. Caiz görenler, fotograf belirli vasitalarla gölgeyi hapsetmekten ibarettir, yasaklanan resimlerden degildir, cünkü yasaklanan resim, daha önce yapilmamiş bir resmi yapmak, Allah´in yarattigi bir hayvana benzetmeye calişmaktir, halbuki her hangi bir aletle alinan fotografta bu anlam yoktur, derler.
Caiz görmeyenler de resim konusunda oldugu gibi fotograf konusunda da şiddet gösterir ve keraheti üzerinde israr ederler.
Yanliz bunlar da passaport, nüfuz cüzdani, ehliyet gibi zorunlu haller ve şüphelileri tanima dolasiyla cekilen ve tazim niyeti yahut inanci sarsma olmayan resim ve fotograflara ruhsat verirler. (Yusuf el-Kardavi, İslam´da Helal ve Haram, Sf. 128).
İslam inanclarina ve adabina ters düşen her türlü resim haramdir. Kadin resimlerinin ciplak veya yari ciplak cizilmesi, fitne doguracak yerlerinin belirtilmesi, gazete, dergi ve sinemalarla gösterilmesi haramdir.
Bunlari cizen, ceken, yayinlayan, evlerde ve dairelerde bulunduran, onlari görmeye niyetlenen manen sorumludur. Kafir, fasik ve zalimlerin resimleri de ayni hükümdedir.
Bir müslüman, Allah´in varligini inkar eden bir liderin, Hz. Muhammed (s.a.s)´in peygamberligini redd eden bir kimsenin, müslüman oldugunu söyledigi halde, Allah´in indirdiginden başkasiyla hükmeden kişilerin resimlerini asmasi helal degildir.
Namaz kilan bir kimsenin karşisinda resim bulunmamasi gerekir.(Şamilİslam Ansiklopedisi Ct. 5. Sf. 246-247/Heyet)
İnsanin özlem ve duygularini estetik kurallar cercevesinde cizgi ve renklerle düz bir satih üzerinde figürlü veya figürsüz olarak yansitilmasina dayanan sanat dali.
İslam dini her konuya dair, bir bakiş acisi ortaya koyup her hususta görüş ve düşünceyi yansittigi gibi resimle ilgili olarak da bir bakiş acisi belirtmiştir.
Allah´in birligi inancina dayanan İslam dini, bu inanci korumak icin son derece titizlik gösterir. Akla ve kalbe, gizli ve acik bir şekil degirelecek her tür şirk ve putperestlik yolunu kapatir.
Onun icinde, resim konusunda hassas davranir. Cünkü cogunlukla, sevilen kimselerin hatiralarini devam ettirmek gibi bir niyetle başlayan resim ve heykel işi, sonunda Allah´a şirk koşmaya, resmi ve heykeli yapilan kimseleri yüceltmeye varir. Onun icin İslam bu kapiyi kapatmiştir.
Hz. Peygamber İslamin ilk döneminde, ne suretle olursa olsun, resimli eşya kullanilmasini yasakladi. Cünkü Hz. Peyamber (s.a.s.) şirkle mücedele halindeydi; insanlari putlara, heykellere, resimlere ibadetten uzaklaştiriyordu. Nitekim resim ve heykeli şiddetle yasakliyan hadisler bu dönemde söylenmiştir.
Her kim bir canli resmi yaparsa Allah ona o resme can verinceye kadar azab eder. Ressam resmine katiyyen ruh veremez ve edediyen azab olunur.(Tecrid-i Sarih Tercümesi, VI, Sf. 533).
Şu resimleri yapanlar yok mu? İste onlar, kiyamet gününde, haydi yaptiginiz resimlere can veriniz, diye azab olunacaklardir.(Tecrid,XII, 116).
İslamin kuvvetlenip güclenmesiyle tazim ifade etmeyen resimlerin yapilmasina musaade olunmuştur. Nitekim İslam bilginlerinin cogu, manzara resimlerinin, yarim (Mesela belden yukari) insan ve diger ruh taşiyan hayvanlarin resimlerinin yapilmasinda ve kullanilmasinda bir sakinca görmemişlerdir.
Yanliz tam insan ve ruh taşiyan hayvan resimleri hakkinda alimlerden bir kismi, tazim olmaksizin kullanmayi kerahetle caiz görmüş, bir kismi da görmemiştir.
Fotografin durumu nedir? Bu hususta da bazi alimler bunun caiz oldugunu, bir kismi da olmadigini savunmuştur. Caiz görenler, fotograf belirli vasitalarla gölgeyi hapsetmekten ibarettir, yasaklanan resimlerden degildir, cünkü yasaklanan resim, daha önce yapilmamiş bir resmi yapmak, Allah´in yarattigi bir hayvana benzetmeye calişmaktir, halbuki her hangi bir aletle alinan fotografta bu anlam yoktur, derler.
Caiz görmeyenler de resim konusunda oldugu gibi fotograf konusunda da şiddet gösterir ve keraheti üzerinde israr ederler.
Yanliz bunlar da passaport, nüfuz cüzdani, ehliyet gibi zorunlu haller ve şüphelileri tanima dolasiyla cekilen ve tazim niyeti yahut inanci sarsma olmayan resim ve fotograflara ruhsat verirler. (Yusuf el-Kardavi, İslam´da Helal ve Haram, Sf. 128).
İslam inanclarina ve adabina ters düşen her türlü resim haramdir. Kadin resimlerinin ciplak veya yari ciplak cizilmesi, fitne doguracak yerlerinin belirtilmesi, gazete, dergi ve sinemalarla gösterilmesi haramdir.
Bunlari cizen, ceken, yayinlayan, evlerde ve dairelerde bulunduran, onlari görmeye niyetlenen manen sorumludur. Kafir, fasik ve zalimlerin resimleri de ayni hükümdedir.
Bir müslüman, Allah´in varligini inkar eden bir liderin, Hz. Muhammed (s.a.s)´in peygamberligini redd eden bir kimsenin, müslüman oldugunu söyledigi halde, Allah´in indirdiginden başkasiyla hükmeden kişilerin resimlerini asmasi helal degildir.
Namaz kilan bir kimsenin karşisinda resim bulunmamasi gerekir.(Şamilİslam Ansiklopedisi Ct. 5. Sf. 246-247/Heyet)