İslam Usul-i Fikhin Kat´iligi

Ali

Sp Kullanıcı
15 Eyl 2017
5,923
10,677
MUKADDİMELER

Kitabla ilgili meseleleri ele almadan önce bilinmesi gereken mukaddimeler : Bunlar onüc mukaddimeden ibarettir.

BİRİNCİ MUKADDİME

Fikih usulu” kat´idir, zanni degildir : Bunun delili fikih usulunun şeriatin külli esaslarina dayali olmasidir. Şeriatin külli esaslarina dayanan şeyler ise kat´dir.

Birinci önermenin beayani, kesinlik ifade eden istikra (tüme varim) yöntemi ile aciktir.

İkinci önermenin beyani ise birkac acidan yapilacaktir :

a)Ya akli prensiplere ; bunlar ise kat´idirler.
b)Ya da şer´i delillerden elde edilen genel istikraya baglidir ; bu da ayni şekilde kat´idir. Bu ikisine ilave edebilecegimiz bir ücüncüsü de bu ikisinden mürekkeb olandir. İki kat´iden mürekkeb olan da ayni şekilde kat´idir. İşte bu da ´fikih usulu´dur.

İkincisi : Eger bunlar zanni olsalardi, o takdirde akli olan bir hususa bagli olmazlardi. Cünkü akli olan hususlarda ´zan´kabul edilmez. Ayni şekilde ´şer´i külli esaslar´a da bagli olmazlardi. Cünkü zan ancak cüz´i meselelerle ilgilidir. Zira eger zannin, şer´ i külli esaslara baglanmasi (taalluku) caiz olsaydi, o zaman şeriatin esasiyla ilgisi de söz konusu olabilirdi ; cünkü o ilk külli esas olmaktadir. Bu ise adeten caiz degildir – burada ´külli esaslar´(külliyat)dan ´zaruriyyat´, ´haciyyat´ve ´tahsiniyat´i kasdediyorum. Yine, eger zannin şeriatin esasina taalluku (baglanmasi) caiz olsaydi, o zaman ´şek´kin (şüphe) de devreye girmesi söz konusu olurdu. Bunun olmayacaginda ise şüphe yoktur. Keza o takdirde degiştirilmesi, tebdil edilmesi caiz olurdu. Bu ise Yüce Allah´in korunmasina dair verdigi teminata ters bir neticedir.
(El-Muvafakat-İmam Şatibi, Ct, 1. Sf. 23-24/Doc. Dr. Mehmed Erdogan)
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: SiyahSancaktaR

Son mesajlar